Метро та трамвай за 21 грн: Чи підстрибнуть ціни на проїзд у Києві та коли чекати подорожчання
Столичні транспортники знову порушили питання щодо підвищення вартості проїзду в метро, трамваях та автобусах. Причому цього разу їхні апетити виявились непомірно високими
У Києві знову заговорили про подорожчання проїзду в громадському транспорті, пояснюючи таку потребу шаленими збитками, яких завдала пандемія коронавірусу та жорсткі карантинні обмеження. Виходячи з вимог столичних транспортників та заяв представників місцевої влади, можна зробити висновок, що найближчим часом у Києві все ж можуть значно підвищити вартість проїзду.
Depo.Київ розбиралося, що буде з цінами на проїзд у транспорті столиці та коли варто очікувати можливого подорожчання.
Вимагають тариф 21 грн
На минулій сесії Київради представники КП "Київський метрополітен" і КП "Київпастранс" просили столичну владу виділити кошти з бюджету або переглянути тарифи на проїзд. "Виклики пандемії серйозно вплинули на нашу роботу за останні два роки. Ми бачимо два можливих шляхи розв'язання цієї ситуації: підтримка коштами міського бюджету. Або перегляд існуючого тарифу на перевезення пасажирів", – йшлося у зверненні транспортників до міської влади.
За підрахунками Київського метрополітену та "Київпастрансу", економічно-обґрунтований тариф на проїзд у метро нині становить 21,05 грн, у наземному транспорті — 25,18 грн, а в міській електричці — 78,90 грн.
У метро наголосили, що з початку пандемії пасажиропотік значно упав (з 495,34 млн пасажирів у 2019 році до майже 279,5 млн пасажирів у 2020 році і до 85,163 млн пасажирів за 4 місяці 2021 року). У підприємстві зазначили, що через це є ризик затримки чи невиплати зарплати працівникам.
Мітинг транспортників під КМДА. Фото: UBR
Наступного дня міський голова столиці Віталій Кличко заявив, що собівартість проїзду у київському транспорті становить 15 грн. "У Києві серйозні виклики стосовно транспорту, тому що він у нас дотаційний. Щоб він виходив в нуль, ми з бюджету Києва ще сплачуємо більше 2 млрд грн кожного року. Одночасно ми закуповуємо транспорт і збільшуємо зарплату. Можу сказати страшну цифру: собівартість проїзду в транспорті – 15 грн", — сказав мер Києва.
Перший заступник голови КМДА Микола Поворозник заявив, що рішення про підвищення ціни на проїзд у Києві ухвалюватимуть після аналізу відповідних розрахунків
За його словами, звернення "Київського метрополітену" і "Київпастрансу" щодо підвищення ціну за проїзд або компенсувати втрати підприємств за час пандемії передадуть до департаменту транспорту та департаменту економіки. "Буде зроблений аналіз розрахунків. Після того буде прийматись рішення. Сама зміна тарифів є достатньо тривалою - це процес 2-3 місяців мінімум", – зазначив Поворозник.
Зазначимо, що 13 травня Київрада ухвалила рішення про звернення Київської міської ради до Кабінету міністрів щодо компенсації виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян з бюджету України з метою недопущення підняття вартості проїзду у громадському транспорті. У зверненні йдеться, що всупереч вимогам Конституції, держава відмовилась фінансувати з держбюджету гарантований нею пільговий проїзд, який був встановлений рішеннями державних органів.
Проїзд у Києві точно подорожчає
Скоріш за все, киянам варто очікувати підвищення вартості проїзду в транспорті. Спочатку в метро, трамваях, тролейбусах та комунальних автобусах, а потім й в маршрутках. Питання лише в тому, коли подорожчає проїзд і наскільки. Таку думку висловив експерт з транспортного моделювання Дмитро Беспалов у колонці на сайті Liga.net.
За його словами, для розрахування собівартості проїзду необхідно розділити сумарні витрати на кількість перевезених пасажирів. "Зазвичай, тариф не покриває собівартість і різниця дотується з міського бюджету. Так робиться в тому числі для пріоретизації громадського над індивідуальним транспортом. А також для такої соціальної функції, як забезпечення рівної транспортної доступності для всіх городян. Це загальноєвропейська практика, і це вважається цивілізованою нормою", - зазначив експерт.
Також Беспалов підкреслив, що тариф на проїзд у транспорті, в першу чергу, повинен бути справедливим. На його думку, тариф у розмірі 21 грн і вище, який пропонують транспортники, таким не є. По-перше, через те, що кияни не можуть бути впевнені в роботі комунальних підприємств, які працюють з бюджетними коштами, готівкою, а також при низкьих зарплатах та поганому контролі, по-друге, мережа маршрутів громадського транспорту Києва ще з 2016 року очікує реформи, яка полягала у скороченні дублюючих маршрутів, що знизило б собівартість перевезення пасажирів.
Проїзд у громадському транспорті Києва
По-третє, експерт нагадав, що в столиці все ще працюють два види громадського транспорту: комунальний та маршрутки. "Маршрутники "прокручували" щорічно понад 3 млрд грн готівки, отриманої від пасажирів. Це консервувало нинішню систему, неминуче роздуваючи апетити елементів, які слідують або навіть курують потоки готівки. Можливо, саме це нам завжди заважало по-справжньому реформувати наш громадський транспорт", – пише Беспалов.
На думку експерта, підвищення вартості проїзду в Києві варто очікувати влітку, але не до 21-25 грн, а до 12-15 грн за одну поїздку: "Воно буде влітку, коли всі будуть у відпустках, так це легше проковтнути".
Він зауважив, що якість послуг у транспорті після подорожчання не підвищиться, адже для цього немає жодних передумов. Також Беспалов висловив впевненість, що зарплати столичних транспортників також не підвищаться, лише можуть бути проіндексовані. "Це буде консервативне звичайне, звичне подорожчання — не перше, і не останнє. Після Києва тарифи піднімуть в інших містах України. Все цього давно чекають. Але столиця повинна бути першою", - підкреслив експерт.
Що потрібно робити
Дмитро Беспалов зазначає, що разовий проїзд у громадському транспорті Києві і повинен коштувати дорого. За його словам, це необхідно не для прикриття поганої роботи неефективного перевізника та непомірних апетитів кураторів потоків готівки, а для мотивації містян купляти довгий абонемент на проїзд (на квартал або на рік). "Щоб навіть у найбільш затятих автомобілістів у гаманці була міська транспортна карта", – пише експерт.
Він описує чотири кроки та умови для реалізації подібної ідеї:
- Прийняття Закону, який імплементує Регламент (ЄС) 1370/2007, який робить необхідним місту закуповувати у перевізників їх транспортну роботу, тобто платити за км пробігу і самостійно організовувати збір грошей за проїзд;
- Оптимізація маршрутної мережі з усуненням дублюючих маршрутів;
- Впровадження комплексної системи електронного квитка;
- Врегулювання ситуації з пільговиками, наприклад, шляхом монетизації їх пільг.
В разі прийняття вищезазначених норм, кияни могли б розраховувати на справедливий тариф на проїзд. "Поки, мабуть, це тільки фантазії. Нинішня ситуація, ймовірно, не дозволить настільки змінити правила гри. Та й люди, які приймають рішення щодо розвитку громадського транспорту, ним не користуються. На жаль", – підсумував експерт.
Проїзд в метро Києва
Як змінювалась ціна на проїзд у Києві
За останнє десятиліття у Києві чотири рази підвищували вартість проїзду в громадському транспорті. У вересні 2010 року вартість разової поїздки в метро становила 2 грн, а проїзд в тролейбусі, автобусі та трамваї становив 1,5 грн.
В такому діапазоні тарифи тримались наступні 5 років, до лютого 2015 року, коли проїзд подорожчав у два рази. Того ж року представники міської влади зазначали, що найближчим часом вартість проїзду підвищуватись не буде, але так тривало лише півтора роки: у травні 2017 року проїзд в метро виріс до 5 грн за одну поїздку, а в наземному транспорті — до 4 грн. Тоді ж в КМДА зазначали, що економічно обґрунтований тариф на одну поїздку складає приблизно 7 грн, але підняли його лише до 5 грн.
Останнього разу вартість проїзду в Києві зросла в липні 2018 року, коли тарифи в наземному громадському транспорті та метро виросли до 8 грн за одну поїздку. Представники міської влади зазначали, що в країні виросли ціни на електроенергію в 5,4 раза, подорожчали дизельне паливо — в 1,5 раза, вартість шин — в 1,5 раза. Також зазначалось, що через низькі зарплати в КП "Київпастранс" та "Київський метрополітен" не вистачає спеціалістів.
Враховуючи останні заяви чиновників щодо собівартості проїзду в 15 гривень, звернення Київради до Кабміну з проханням виділити дотації на покриття пільгового проїзду, вимоги працівників транспортних КП та схожість аргументів представників влади та комунальників щодо підвищення вартості проїзду в минулі роки можна зробити висновок про те, що найближчого часу киян все ж очікує подорожчання проїзду в транспорті щонайменше до 12 грн. Також зазначимо, що якість транспортних послуг це навряд чи збільшить, як це було й в минулі разі після підвищення вартості проїзду, тим паче, що цього разу транспортники вимагають підвищення тарифів не заради покращення якості роботи, а для виживання та покриття боргів, про що говорять відкрито.
Більше новин про події у світі читайте на Depo.Київ