Метро за 20 грн, електричка за 70: На скільки подорожчає проїзд в транспорті Києва
Столична влада офіційно заявила про неминуче подорожчання проїзду
У Києві вчергове заговорили про подорожчання проїзду в міському громадському транспорті. В столичній владі заявили про підняття тарифів на разовий проїзд вже найближчим часом, причиною цього стала збитковість транспортних підприємств та подвищення цін на енергоносії. Ще у травні 2021 року КП "Київський метрополітен" і КП "Київпастранс" заявили, що економічно-обґрунтований тариф на проїзд у метро становить 21,05 грн, у наземному транспорті — 25,18 грн, а в міській електричці — 78,90 грн. Мер Віталій Кличко навесні говорив, що собівартість проїзду у столичному транспорті становить 15 грн. Тоді подорожчання проїзду очікувалось влітку, під час сезону відпусток, але увалення цього рішення з часом поставили на паузу. Нині ж в КМДА знову попередили про подорожчання проїзду, вже як про неминуче.
Журналісти Depo.Київ розбирались, як може зрости вартість проїзду у столичному транспорті.
Вимушене подорожчання проїзду
Перший заступник голови КМДА Микола Поворозник ще 20 жовтня виступив із заявою, що у Києві подорожчає проїзд у транспорті, але водночас КМДА обіцяє зберегти усі наявні пільги. За його словами, на такий непопулярний крок, міська влада змушена піти заради збереження стабільної роботи комунальних підприємств-перевізників.
"Сьогодні, в умовах підвищення тарифів на енергоносії, залишити вартість проїзду на існуючому рівні означає загнати перевізників у боргові ями, а згодом і паралізувати роботу транспортних підприємств. Саме тому ми вимушені розпочати процедуру з підвищення тарифу", – зазначив чиновник.
Зараз міська влада очікує пропозиції від комунальних підприємств щодо економічного обґрунтування тарифу. Після цього буде сформована обґрунтована вартість проїзду, пропозицію передадуть на обговорення громадськості. "Ми якомога довше відтерміновували момент підвищення вартості проїзду. Сьогодні ж, коли місто вжило заходів, щоб не підвищувати тариф на теплоносій для населення, а компенсувати різницю за рахунок місцевого бюджету, збільшувати фінансування на і так дотаційний громадський транспорт просто неможливо", – сказав Поворозник.
Зазначимо, що аргумент про подорожчання цін на енергоносії для підняття тарифів в транспорті використовується не вперше, такими ж словами міська влада пояснювала минуле зростання тарифів в 2018 році, коли проїзд в метро подорожчав до 8 гривень.
В пошуках компромісу між апетитами перевізників і можливістю киян платити
Вже згаданий Микола Поворозник також заявив, що собівартість пасажира в метро, електричному та автомобільному транспорті Києва зараз становить понад 20 грн, в міській електричці – понад 71 грн.
Водночас він заспокоїв киян – ціна проїзду не зросте до 20 грн: "Однозначно, це не буде 20 гривень, але будемо шукати компроміси — між можливістю компенсувати цю різницю з бюджету і здатністю пасажирів платити, щоб вивести підприємства з кризи".
За його словами, підвищення тарифів необхідне для стабільної роботи транспорту: "Зараз повинні скласти все докупи: і здатності, і можливості платити за перевезення. Після громадського обговорення повинні перейти до визначення тарифу".
Проїзд можуть підвищити на 50%, а якість – ні
На думку експерта з транспортного планування Дмитра Беспалова, проїзд в столиці може подорожчати на 50%, тобто з 8 до 12 грн. Він зазначив, що в Києві потрібно розвивати проїзд в транспорті за абонементами.
Експерт сказав, що він підтримує подорожчання проїзду, який, можливо, перевищував би 20-30 грн, але, разом із цим, виступає за квартальні та річні абонементи.
"Сьогодні річний абонемент на проїзд в Києві коштує дорожче, ніж в Празі, хоча транспортна система Праги в рази краща за київську", — підкреслив Беспалов та заявив, що столиця ризикує втратити громадський транспорт, оскільки його інфраструктура недофінансована.
Ще влітку 2021 року Беспалов зауважував, що якість послуг у транспорті після подорожчання не підвищиться, адже для цього немає жодних передумов. Також він висловив впевненість, що зарплати столичних транспортників також не підвищаться, лише можуть бути проіндексовані.
"Це буде консервативне звичайне, звичне подорожчання — не перше, і не останнє. Також тарифи піднімуть в інших містах України. Всі цього давно чекають", – підкреслив експерт.
Як змінювалась ціна на проїзд у Києві
За останнє десятиліття у Києві чотири рази підвищували вартість проїзду в громадському транспорті. У вересні 2010 року вартість разової поїздки в метро становила 2 грн, а проїзд в тролейбусі, автобусі та трамваї становив 1,5 грн.
В такому діапазоні тарифи тримались наступні 5 років, до лютого 2015 року, коли проїзд подорожчав у два рази. Того ж року представники міської влади зазначали, що найближчим часом вартість проїзду підвищуватись не буде, але так тривало лише півтора року: у травні 2017 року проїзд в метро виріс до 5 грн за одну поїздку, а в наземному транспорті — до 4 грн. Тоді ж в КМДА зазначали, що економічно обґрунтований тариф на одну поїздку складає приблизно 7 грн.
Останнього разу вартість проїзду в Києві зросла вже в липні 2018 року, коли тарифи в наземному громадському транспорті та метро виросли до 8 грн за одну поїздку. Представники міської влади традиційно пояснювали, що в країні виросли ціни на електроенергію в 5,4 раза, подорожчали дизельне паливо — в 1,5 раза, вартість шин — в 1,5 раза. Також зазначалось, що через низькі зарплати в КП "Київпастранс" та "Київський метрополітен" не вистачає спеціалістів.
Отже, вже незабаром в столиці варто очікувати зростання вартості разового проїзду в усіх видах громадського транспорту, яке станеться до початку 2022 року. Новий тариф не буде підвищений до оголошеної собівартості проїзду, а скоріш за все подорожчає до 12 грн за одну поїздку. Варто чекати лише офіційного оголошення столичної влади про точну цифру та дату підняття тарифів.
Більше новин про події у світі читайте на Depo.Київ