Хлібне місце: Як "соціальні кіоски" Кличка перетворилися на продовольчі кав'ярні
Схоже, бізнес у хлібних кіосках найбільшого виробника продукту №1 у столиці цвіте і пахне. Окрім продажу хлібу у МАФах навіть налагодили здачу частини кіоску в оренду
Ще у 2014 році новообраний очільник столиці Віталій Кличко вирішив, що для киян потрібно зробити дешевий хліб. Для цього оголосили конкурс на залучення інвестора, який організує роздрібну торгівлю хлібом. Консурс цей наприкінці 2014 року цілком очікувано виграв найбільший виробник продукту № 1 у столиці – "Київхліб". Згідно договору, підприємство мало створити мережу магазинів, де продаватимуть хліб за фіксованою вартістю. Йшлося про те, що хліб "Український" відпускатимуть по 5,25 грн, пшеничний першого гатунку – по 4,05 грн і батон – по 4,15 грн.
Тоді ж, наприкінці грудня 2014 року у мерії заявили, що протягом чотирьох місяців у столиці має з'явитися ціла мережа магазинів, де продаватимуть такий дешевий хліб. Виробник хлібу вирішив не сильно заморочуватися з тим, які це будуть магазини, і вже у лютому 2015 року у Києві почали з'являтися звичайні МАФи, в яких і продавали "дешевий" хліб. На радощах мер Кличко тоді навіть заявив, що до кінця 2015 року у місті буде 200 таких кіосків.
Втім, не усі кияни були у захваті від таких обіцянок мера, адже у багатьох випадках хлібні кіоски нічим не відрізнялися від звичайних МАФів. Справа в тому, що у той час, як очільник столиці піарився на знесенні МАФів, які начебто були встановлені незаконно і на газонах, "Київхліб" ліпив свої ларьки на тих самих газонах. Але ніхто з чиновників навіть не звертав на це уваги, хоча деякі і визнавали, що не завжди "Київхліб" узгоджує місце встановлення своїх кіосків. Тобто фактично місто було віддане продавцю "на кормління" і мерія навіть не контролювало, що і як він встановлює.
Мер Кличко обіцяв, що до кінця 2015 року у місті має працювати 200 кіосків з дешевим хлібом. Начебто це було прописано у угоді між мерією та виробником. Втім, навіть на початок 2016 року у Києві нараховувалося загалом 128 таких МАФів. Тобто фактично переможець конкурсу не виконав умови угоди і обіцянки Кличка.
В цій "хлібній справі" є ще один цікавий момент. Наприкінці 2014 року, коли керівництво Києва підписало договір, зазначалося, що соціальні види хлібу за фіксованою ціною мають складати 70% від асортименту усього хлібу, що продають у нововстановлених МАФах. Але на ділі виходить так, що дешевий хліб взагалі не завжди буває у таких кіосках. Наприклад, у МАФі "Київхлібу" на вулиці Бережанській хліб за фіксованою ціною можна придбати лише у певні години. Продавці самі кажуть, що привозять їм обмежену кількість такого хлібу і пенсіонери усе розгрібають дуже швидко. Натомість на прилавках фактично у необмеженій кількості лежить хліб різних сортів, але вже за звичайними цінами. Хоча згідно інвестиційного конкурсу, мало б бути забезпечення постійної наявності хліба та хлібобулочних виробів, що користуються найвищим споживчим попитом у місті Києві.
Більше того, окрім хлібу в даних кіосках продають ще безліч продуктів: торти, лимонади, молоко, тістечка, напої та ще багато чого.
Але і це не все. Наприклад, в кіоску "Київхліба" на вулиці Вишгородській частину МАФу взагалі віддали під кав'ярню.
Схоже, бізнес йде добре: придбав у кіоску тістечко – і одразу їсиш, запиваючи кавою.
Згідно умов конкурсу, у хлібних кіосках можна продавати продовольчі товари фасовані і які мають герметичну, непошкоджену, упаковку. Про саме приготування кави в таких кіосках не йшлося, хоча реалізовуватися воно в цих ларьках може.
Власники цих кіосків минулого року розповідали ледь не про збитковість продажу хлібу за фіксованою ціною. Проте на практиці видно, що бізнес просувається, і дуже непогано. Окрім хлібу бізнесмени заробляють на продажу інших продуктів, а частину кіосків ще й здають в оренду під кав'ярні. Прицьому фактично вони позбавили себе "головняку", пов'язаного із просуванням себе у супермаркетах та інших традиційних торгових мережах. Їм не треба конкурувати з іншими виробниками і домовлятися з реалізаторами-посередниками – достатньо просто привезти черговий "сарайчик" на потрібне місце. Щоправде, що в цьому бізнесі соціального – а саме під гаслом допомоги нужденним ця ініціатива просувалася в маси – незрозуміло, і з кожним місяцем все більше.
Більше новин про події у світі читайте на Depo.Київ