Забава для вандалів: Як Київ викидає десятки мільйонів гривень на скляні зупинки

Міська влада вирішила йти шляхом більших витрат на зупинки громадського транспорту задля гарної картинки, але поки що чиновники "програють" вандалам

Денис Гонтар

Останніми роками у столиці стало з'являтися усе більше нових зупинок громадського транспорту. Вигляд ці скляні конструкції мають дуже гарний. Проблема лише в тому, що ці комплекси діють на вандалів, наче червона ганчірка на бика: по усьому місту росте кількість павільйонів з вибитим склом. Часто такі зупинки можуть кілька місяців стояти з розколотим або з повністю розтрощеним склом.

Depo.Київ вирішив дізнатися, скільки коштують такі скляні зупинки і за чий рахунок їх встановлюють. У відповідь на запит у "Київпастрансі" звітували, що станом на кінець 2018 року на усій території столиці встановлено 175 сучасних павільйонів очікування – саме так комунальники називають скляні зупинки громадського транспорту. Встановлюються вони за бюджетні кошти. Проте скільки коштує це "задоволення", у "Київпастрансі" відмовилися вказати, наче це якась таємниця. Мовляв, шукайте у тендерах самі.

На сайті публічних закупівель "Рrozorro" можна знайти тендер, оголошений "Київпастрансом", на поставку сучасних павільйонів очікування. У тендерній документації вказано, що зупинка має бути завдовжки трохи більше 4 метрів завширшки 1,6 метра, і заввишки не менше 2,5 метра. Каркас зупинки має бути виконаний з металу, лавка для сидіння – з дерева. Зупинка має бути зроблена із загартованого скла, а її фундамент – виконаний із залізобетонної плити. Згідно тендеру, "Київпастранс" замовляв 22 такі зупинки і за це мав заплатити 4 060 000 гривень. Тобто одна зупинка обходиться комунальникам майже у 185 тисяч гривень.

Бувають скляні зупинки більшими і за розміром, і за вартістю. Наприклад, на початку літа 2018 року завершився тендер на закупівлю 30 скляних павільйонів очікування довжиною майже шість метрів загальною вартістю більше 5,9 мільйона гривень. Тобто одна сучасна зупинка зі скла коштувала майже 200 тисяч гривень.

Таким чином, середня вартість однієї скляної зупинки складає близько 190 тисяч гривень. Враховуючи, що їх у місті 175 одиниць, то на скляні павільйони очікування витрачено більше 33 мільйони гривень за рахунок "Київпастрансу".  

Комунальники також відмовилися розповідати, скільки коштує ремонт однієї зупинки після того, як їх поневічили вандали. Проте є тендери на обслуговування зупинок громадського транспорту. Наприклад, влітку 2018 року були проведені торги на обслуговування майже 1300 зупинок. В цей перелік входять як звичайні зупинки старого зразка, так і нові зі скла. Наприклад, в даному переліку були два скляних павільйони очікування на площі Перемоги, де зупиняються тролейбуси №№5 та 8. Серед послуг з обслуговування зупинок в даному тендері були ремонт лавки для сидіння, ремонт даху зупинки, очистка павільйону від сторонніх оголошень, а також повне фарбування зупинки і заміна розбитого скла. На разове обслуговування майже 1300 зупинок "Київпастранс" витратив більше 3,1 мільйона гривень. Тобто у середньому обслуговування однієї зупинки витрачається майже 2500 гривень.

У "Київпастрансі" кажуть, що загалом за минулий рік відновлення скла було виконано на 46 зупинках. Якщо враховувати, що загалом у столиці 175 скляних павільйонів очкування, то "латати" довелося кожну четверту зупинку зі скла. Таким чином, на це витрачаються десятки тисяч гривень, і процес цей нескінченний, адже щойно комунальники відновлять одну зупинку, вандали розіб'ють іншу. Для прикладу, на площі Перемоги великий скляний павільйон більше часу стоїть із розбитим склом, аніж з цілим.

Загалом же у столиці налічується 2676 зупинок громадського транспорту. Окрім 175 скляних зупинок є ще трохи більше 1300 звичайних павільйонів очікування. Ще 176 зупинок обладнано павільйонами очікування з рекламними площинами, 380 зупинок обладнано зупинковими комплексами за рахунок інвесторів. Таким чином, з 2676 зупинок трохи більше 2 тисяч обладнані зупинковими комплексами, а ще з півтисячі зупинок мають просто місце для очікування пасажирами транспорту. Але з кожним роком кількість скляних зупинок зростає. І якщо раніше новітні зупинки з`являлися виключно у центрі міста, то зараз їх можна побачити і на околицях. Більше того, з тендерів на сайті "Рrozorro" випливає, що комунальники хочуть закуповувати лише сучасні павільйони очікування – скляні зупинки.

На сьогоднішній день лише трохи більше 5% усіх зупинок столиці обладнані сучасними комплексами очікування. Тобто в ідеалі оновити потрібно ще мінімум 2 тисячі зупинок, а це вже, за наявними цінами, затягне на сотні мільйонів гривень. До того ж, в подібних зупинкових комплексах потрібно постійно замінювати скло, яке розбивають вандали. Звісно, скляні зупинки виглядають більш естетично, аніж старі металеві комплекси, проте на сьогодні це "задоволення" – не з дешевих. Якщо послухати пасажирів, то можна почути і зауваження щодо доцільності встановлення скляних павільйонів, якщо їх все одно розіб'ють. Втім, на відповідне питання у "Київпастрансі" вирішили не відповідати.   

Тим часом, зупинка громадського транспорту на площі Перемоги знову потребує ремонту. Хоча, враховуючи умови минулорічного тендеру, дану зупинку мали відремонтувати до кінця 2018 року. Відремонтували. Тепер вона знову "радує" пасажирів вибитимм склом. 

Крім того, скло зупинки помальоване маркерними каракулями – "тегами". 

З огляду на це видається, що мільйони гривень на скляні зупинки поки що йдуть дещо на інше – на "розваги" малолітніх вандалів, не здатних пройти повз цілу й чисту конструкцію.  

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Київ