Черги на тестування та погрози розправою: Як працюють пасажироперевезення за новими "ковідними" правилами (ФОТОРЕПОРТАЖ)

На залізниці пасажири, незгодні з новими правилами перевезень, намагаються проскочити в поїзд повз провідників і погрожують їм розправою, позаяк на сусідній автостанції, здається, навіть не чули про пандемію коронавірусу

Катерина Ейхман

З 21 вересня в Україні набули чинності нові правила міжміських перевезень – відтепер сісти у поїзд або автобус можна лише за наявності негативного тесту на COVID-19 або сертифікату про вакцинацію: для регіонів "жовтої" зони – хоча б однієї дози вакцини, для "червоної" зони – обох. 

На багатьох вокзалах працюють пункти експрес-тестування, і за перший день нових обмежень вірус таким чином виявили у 18 людей.

Журналістка Depo.Київ навідалась до столичного залізничного вокзалу та автостанції "Київ", аби перевірити, чи усі дотримуються нових вимог.

Залізничний вокзал

Варіант, що пасажир "не знав" про нові правила перевезення на залізничному вокзалі, виключений: біля входу у приміщення стоїть кілька досить яскравих інформаційних стендів про те, що нині діють нові правила, і не помітити їх неможливо. Також є купа плакатів і стендів всередині вокзалу, а з гучномовця кожні кілька хвилин лунають оголошення про нові карантинні обмеження. Більше того,стенди одразу пропонують вакцинуватися – на Центральному вокзалі є пункт вакцинації.

Більш відповідально почали працівники вокзалу ставитись і до температурного контролю. Окрім того, що температурний скринінг при вході обов'язковий, через сусідні двері зайти неможливо – там стоїть охоронець, який розвертає громадян.

У приміщенні вокзалу працює кілька пунктів експрес-тестування на коронавірус, біля яких стабільно зберігається черга у 20-30 людей.

Записатись на тестування можна, відсканувавши QR-код, заповнивши заявку та оплативши послугу онлайн. Вартуватиме таке задоволення 350 гривень.

Але вистояти чергу для отримання швидкого тесту замало, треба ще дочекатись результату, орієнтовний час отримання якого складає 20 хвилин.

При посадці на поїзд – наприклад, "Київ–Харків" – відтепер окрім документів провідник ще обов'язково запитує наявність сертифікату про вакцинацію або негативного тесту. І більшість пасажирів без заперечень надають ці документи. 

Втім, і тут не без виключень. Деякі люди усе ж таки намагаються потрапити у поїзд без сертифікату за хабар або погрожуючи. "Бували, звісно, уже випадки. І гроші пропонували, і погрожували навіть розправою. Ми в таких випадках відмовляємо в посадці, якщо пасажир поводить себе агресивно, викликаємо поліцію", – сміється провідник. Поліції, до слова, на вокзалі дійсно побільшало, і щонайменше один патруль чатує на платформі під час посадки на поїзд.

За словами провідника, трапляються і пасажири, яким вдається проскочити у вагон без дозвільних документів. "У такому випадку ми, аби не затримувати поїзд, викликаємо поліцію на наступну станцію. Там уже висаджуємо пасажира і уже поліція з ним розбирається – складає протокол і так далі", – поділився співрозмовник.

Якраз під час "рейду" до вагону підійшла сімейна пара без сертифікатів і тестів. Вони купили квитки прямо на вокзалі за 15 хвилин до відправлення, але провідник відмовив їм у посадці і порадив здати квитки, купити на наступний поїзд і здати тест. "Але ж нам продали квитки і нічого не сказали", – обурювались люди, втім провідник на це лише розвів руками. 

Автостанція "Київ"

Якщо залізничники досить таки ревно притримуються правил, то буквально в 500 метрах від залізничного вокзалу, на автовокзалі "Київ", уже геть інша ситуація. 

Більшість перевізників автовокзалу – приватні і часто вони возять пасажирів навіть не за квитками, а просто за готівку при вході. Біля відкритих маршруток сидять водії, звісно, що без масок, і загукують усіх на свій маршрут. Часто маршрутки просто стоять відкриті, люди у них заходять, займають вільні місця, а данину у вигляді оплати проїзду водій збирає уже безпосередньо перед відправленням. І виникають великі сумніви щодо того, чи перевіряє потім водій у кожного пасажира наявність сертифікату або тесту.

Звісно, що на пряме запитання "чи перевіряєте ви наявність дозвільних документів на проїзд у пасажирів?" усі, як один, відповідають "а як же!". "На виїзді поліція стоїть, всіх перевіряє, я не хочу платити штраф в 17 тисяч", – трохи театрально розповідає один із водіїв. Але поліція, максимум, дивиться на наявність масок у пасажирів. Якби правоохоронці дійсно перевіряли ковід-сертифікати у кожного пасажира, то затори на виїзді з вокзалу були б більшими за затори на мостах зранку в годину-пік.

Проходжу повз одну з маршруток. "Вам на Рівне?", – питає водій. Відповідаю ствердно, каже "заходьте, потім оплатите. На питання "чи показувати вам сертифікат?" відмахується.

Але, справедливості заради, треба сказати, що трапляються і винятки. Інший водій, який запрошував поїхати у Вінницю, таки попросив пред'явити сертифікат.

На автовокзалі, як і на залізничному, працює пункт експрес-тестування. Але його доведеться пошукати – жодних вказівок про це на території автостанції немає. А рекламна вивіска лабораторії губиться посеред ломбардів, аптек і магазинів. Та і взагалі інформаційна кампанія щодо нових правил перевезення на автовокзалі "Київ" з тріском провалена. І тут пасажири і правда можуть навіть не здогадуватись про обмеження. 

Тестування на автостанції обійдеться трохи дорожче, ніж на залізничному вокзалі – майже у 500 гривень. Втім, з огляду на те, що перевізники нехтують правилами, черг на пуктах тестування не спостерігається.

Фото: Катерина Ейхман

Читайте також: Двогодинні черги з катафалків: Фоторепортаж з-під стін київського крематорію

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Київ