Чому пасажири Києва заплатять за новації столичних чиновників

Перевізникам доведеться витратитися на різноманітні "прибамбаси", які стануть у кілька тисяч гривень. За усе це за логікою речей має заплатити пасажир

Денис Гонтар

Про покращення якості громадського транспорту Києва точаться розмови вже не один рік. Кожен наступний очільник столиці обіцяє киянам рай у автобусах та маршрутках. Втім, усе це закінчується лише сумною реальністю, яку можна побачити у підбірці "накращих" маршруток столиці, яку Depo.Київ нещодавно робив.

І от чергова обіцянка покращення стану громадського транспорту: днями у мерії оголосили конкурс серед перевізників столиці на залучення автобусів на маршрути міста. На вибір перевізникам дають 39 маршрутів, серед яких є звичайні, експресні та в режимі маршрутного таксі.

Звичайні та експресні автобуси мають бути з двигунами не нижче норм екологічної безпеки "Євро-2". Це означає, що у конкурсі не можуть брати участь автобуси, по суті, старіші за ті, що наразі катаються містом.

Крім цього, не менш ніж 50% автобусів на маршруті мають бути пристосовані для перевезення людей з обмеженими можливостями. Також на конкурс допускаються лише автобуси мінімум на три входи-виходи та загальною пасажиромісткістю не менше 80 людей. 

Важче буде перевізникам, які залучені у перевезеннях в режимі маршрутного таксі. Їм, щоб виграти конкурс, потрібно запропонувати буси з двигунами не нижче норм екологічної безпеки "Євро-4". Тобто звичайний 10-річний "Богдан" вже не підходить: такі екологічні норми мають лише більш новіші автобуси. Крум того, у "конкурсних" бусах має бути не менше 21 місця для сидіння та двох дверей.

Усе начебто зрозуміло і май бути на користь пасажирів. Але головна "фішка" конкурсу захована у так званих додаткових умовах. Бо, наприклад, перевізник-претендент ще має встановити на автобуси GPS-системи і під`єднати їх до Єдиного диспетчерського центру контролю за роботою автотранспорту і збору інформації Києва. Крім цього, на усіх автобусах мають бути автоматизовані системи безготівкової оплати проїзду, а усі водії одягнуті в однотипну уніформу.

Щоб виконати додаткові умови конкурсу, перевізнику доведеться викинути кілька тисяч – скоріше, десятків тисяч – гривень на GPS-систему, ще чимала сума піде на встановлення терміналів безготівкового розрахунку за проїзд та на форму для водіїв.

Враховуючи, що для участі у конкурсі перевізнику потрібно закуповувати новіші маршрутки, які коштують близько 300-400 тис. гривень, то можна одразу прогнозувати нову-стару "пісню" від маршрутників. Мовляв, пальне і запчастини дорожчають, кредити за буси потрібно платити, а тут ще й якісь GPS-системи і термінали для безготівкової оплати проїзду. Усе це рано чи пізно призведе до бунту перевізників, головною і прогнозованою вимогою яких буде підвищення вартості проїзду – а зорганізуватися задля цього вони зуміють. Зазвичай, за умови достатніх напору і тривалості такого бунту, влада йде на вимоги перевізників і, як наслідок, за усе заплатять самі пасажири.

От тільки від підвищення вартості проїзду у тих самих маршрутках рівень комфорту в них, як показує практика, не підвищується. Хоча перед подорожчанням квитків на проїзд перевізники обіцяють рай у маршуртках – тільки заплатіть.

Втім, в цих ініціативах столичної влади і інший бік медалі. Безумовно, у конкурсі буде брати участь і комунальний перевізник "Київпастранс". В конкурсі з 39 маршрутів лише три – для маршрутних таксі, а усі інші – для автобусів які можуть перевозити не менше 80 пасажирів. Такий великий транспорт є лише у комунальників, а бізнесмени навряд чи підуть на закупівлю великих автобусів, кожен з яких коштує по кілька десятків тисяч доларів. Майже усі комунальні автобуси вже обладнані GPS-системами, та й форма у водіїв є. Лишається тільки витратитися на монтування приладів для безготівкового розрахунку за проїзд. Тобто, переможець на більшості маршрутів може бути лише один – "Київпастранс".

Нагадаємо, нещодавно Depo.Київ писав, як столична влада на вітер викинула кілька мільйонів гривень на закупівлю електронних компостерів, які зрештою виявилися непотрібними. Один такий компостер обійшовся "Київпастрансу" у майже 7 тис. гривень. Припустимо, що прилад для безготівкової оплати проїзду буде коштувати навіть кілька тисяч гривень. 

Загалом на конкурс нових маршрутів потрібно більше 300 великих автобусів. Тобто, якщо ставити навіть один прилад безготівкового розрахунку в один автобус, то вже виходить сума ледь не під мільйон гривень. 

І є великі сумніви, що усі ці ініціативи будуть ефективними, якщо згадати приклад електронних компостерів. До речі, перед їхнім встановленням в автобусах, чиновники також кричали про те, що без таких приладів громадський транспорт ледь не "помре". 

Усі ці дорогі нововведення, і зазвичай зовсім непотрібні, функціонують поряд з поламаними турнікетами на станціях міської електрички, або наглухо забитими вікнами у комунальних тролейбусах, які влітку перетворюються на душогубки.

А ще гірше, коли паралельно із запровадженням новітніх систем по місту гасають автобуси в яких відпадають колеса.

Зауважимо, що на фото - автобус "Київпастрансу". Кілька місяців тому пасажири не доїхали до своїх осель, тому що в цього автобуса відпало колесо. І якщо такий автобус буде обладнаний усіма можливими новітніми електронними системами, комфорт і безпека пасажирів від цього кращими не стануть.  

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Київ