Посилення заторів та повний колапс: Чому подорожчання проїзду може повністю паралізувати Київ
Через різке збільшення вартості проїзду в столиці може статись остаточна зупинка руху транспорту на столичних магістралях щонайменше в час пік
Після оголошення представниками столичної влади про можливе подорожчання вартості проїзду в комунальному транспорті й метро до 20 грн серед киян прокотився шквал обурення через таке різке зростання цін, адже в разі такого підвищення проїзд в Києві подорожчає в 2,5 рази — з 8 до 20 грн.
Окрім відверто "непідйомного" для більшості пересічних киян тарифу, більшість людей забуває про те, що таке подорожчання проїзду в транспорті може ще більше знизити його популярність на користь особистих автівок, що тільки посилить рівень заторів в місті.
Журналісти Depo.Київ розбирались, як різке подорожчання вартості проїзду може вплинути на завантаженість вулиць та чи є ризик транспортного колапсу.
Дорожчий проїзд – параліч доріг та тротуарів
У 2020 році столиця України посіла 12 сходинку в рейтингу міст світу з найбільшими заторами, на початку 2021 року ситуація тільки погіршилась – сервіс виміру транспортного трафіку у світі TomTom поставив Київ на сьому позицію.
Затримка руху в столиці склала 51%. Це означає, що годинна поїздка фактично займатиме півтори години, або ж, інакше, кияни щодня проводять у заторах щонайменше 30 хвилин. За рівнем затримки руху Київ зрівнявся зі Стамбулом (п'яте місце) та індійським Бангалором (шосте місце). Перше місце за кількістю заторів посіла Москва, друге – Мумбаї (Індія), а третє – Богота (Колумбія).
В Києві панує автомобілецентричність, культ автівок. І хоча столиця розрахована на 500 тисяч автівок, зараз у місті нараховується вже понад мільйон власників автомобілів. Зрозуміло, що Київ просто не може впоратись з такою кількістю транспорту.
За останні шість років кількість автомобілів в столиці зросла майже вдвічі — з 620 тисяч автівок у 2015 році до понад 1 млн у 2021-му. Занедбаний стан громадського транспорту та подорожчання проїзду в 2,5 рази лише змотивує мешканців столиці ще більше пересідати на особисті автівки й таксі. Особливо зважаючи, що ходить громадський транспорт у столиці не те, що дуже стабільно, вирахувати графік і точно спланувати поїздку зазвичай неможливо, і дочекатися маршрутки часто набагато реальніше, ніж автобуса, тролейбуса чи трамвая. Тож люди будуть виправдовувати стояння в заторах тим, що вони користуються особистою та зручною автівкою, не маючи альтернативи у вигляді комфортного та доступного міського транспорту. Зрозуміло, що збільшення кількості автівок тільки посилить рівень заторів в столиці та вивести місто на "почесні" перші позиції в рейтингу найзавантаженіших міст світу.
Вже сьогодні, в середньому, київський водій проводить в заторах 45 хвилин на день та 207 годин на рік, або ж дев'ять днів. Збільшення вартості проїзду та кількості автівок тільки погіршить цю прикру статистику.
Читайте також: Як позбавити Київ від заторів: Шляхи запобігання транспортної катастрофи
Втім, це ситуація на проїзній частині. Але і на пішохідній історія не набагато краща. По-перше, за відсутності боротьби з парковкою на тротуарах, збльшення автомобілів на дорогах за київських умов призведе до більшої запруженості автівками і пішохідних зон. По-друге, альтернативою дорогому проїзду в громадському транспорті стануть рентові велосипеди та електросамокати, а також інший легкий приватний транспорт. Але інфраструктура для нього в Києві практично відсутня, тож їхати всі ці роверисти, самокатчики та моноколісники будуть поміж пішоходів. А оскільки культура викорастання ЛПТ в Україні також лишає бажати кращого, то конфліктів не уникнути
Як можна вирішити проблему
Варто визнати, що через зростання цін на енергоносії, заборгованості транспортних підприємств та кризу, подорожчання проїзду в Києві є справді неминучим, але водночас не потрібно забувати, що воно повинно бути поступовим, а не таким, яким його оголосила столична влада. Зростання цін з 8 до 20 грн прогнозовано викликало хвилю суспільного обурення.
Тим паче, ще влітку в мерії Києва обіцяли, що проїзд подорожчає, але не до 20 грн. Політичної далекоглядності та логіки, в такій поведінці можновладців, відверто кажучи, мало. Скоріш за все, тут був застосований "класичний" для України прийом, який дозволяє робити та пояснювати що завгодно, керуючись тим, що в людей дуже коротка пам'ять.
Задля вирішення проблеми транспортного колапсу в столиці потрібно не лише підвищувати вартість проїзду, але й поліпшувати якість громадського транспорту та робити його привабливішим за особисті автівки. Тобто користуватись громадським транспортом в Києві має стати зручніше та вигідніше, ніж власним авто, це допоможе суттєво розвантажити вулиці міста.
За словами транспортного аналітика Дмитра Беспалова, в Києві потрібно збільшити кількість комунального транспорту, адже до пандемії червона лінія метро вже працювала на межі пропускної спроможності. Також необхідно зробити поїздки на особистому транспорті містом менш вигідними, ніж на комунальному.
Йдеться, по-перше, про збільшення кількості та якості рухомого складу метрополітену та назменого транспорту, адже в години пік вагони столичної підземки більше нагадують банки зі шпротами, як люблять жартувати в народі, а не комфортний засіб пересування.
Щодо запровадження системи, коли користування громадським транспортом стає більше вигідним, то для автомобілістів це може бути збільшення тарифів на паркування та штрафів, а для киян, які не мають власних автівок — вигідний та тривалий абонемент на проїзд у муніципальному транспорті.
Київська влада ж вирішила підняти вартість проїзду в 2,5 рази, зробивши місячний абонемент найдорожчим в Європі. Таким чином, місячний абонемент буде невигідним для більшості пасажирів, які користуються громадським транспортом менше п'яти разів на день. Питання, чому при такій ситуації з тарифами та "вигодою" від купівлі абонементу на проїзд, люди повинні пересідати на громадський транспорт, риторичне.
Європейський підхід поки не світить
За словами Дмитра Беспалова, спроби перейти на іншу, наближену до європейської системи оплати проїзду (а там, заначимо, платиться за час поїздки, включно з пересадками, а не одну поїздку на одному виді транспорту) були, але завжди обривалися на різних етапах узгодження. Тоді запропоновану тарифну сітку, яка передбачала вигідніші для споживача ціни на абонементи, забракував Департамент економіки КМДА.
"Аргументація була вбивчою. Вони сказали, що ці дорогі місячні абонементи хтось купує, тому робити дешевше не можна, оскільки знизиться надходження грошей. Варіант, що вигідна ціна спровокує вищий попит, не розглядався", — заявив Беспалов.
Після шквалу суспільного обурення міський голова Віталій Кличко заявив, що подорожчання проїзду відкладається до кінця опалювального сезону, тобто до квітня 2021 року. Також мер Києва пообіцяв провести публічні консультації громадські слухання щодо подорожчання проїзду в Києві. Скоріш за все, заяви про подорожчання проїзду в транспорті до 20 грн були своєріднеою "арт-підготовкою", коли людям спочатку озвучують дуже конфліктнний варіант, щоб потім без спротиву протиснути просто неприємний. А тому навесні, скоріш за все, проїзд подорожчає – наприклад, до 15-16 грн. Але навіть в даному випадку, на адекватний, прозорий та вигідний розрахунок тарифів на абонементи, а тим паче поліпшення якості та кількості громадського транспорту столиці, розраховувати не доводиться.
Більше новин про події у світі читайте на Depo.Київ