Нові правила. Як велосипедисту не образити "великих братів" по смузі

Офіційний, хай і "пілотний" дозвіл "двоколісним" їздити смугами для громадського транспорту – серйозний крок для упорядкування дорожнього руху і узаконення того, що і так є

Олекса Шкатов
Заступник головного редактора по роботі з регіонами - керівник регіональних редакцій
Нові правила. Як велосипедисту не образи…

Київ близький до того, щоб дозволити велосипедистам офіційно їздити в смугах, призначечних для автобусів та тролейбусів. Відповідну інформацію оприлюднила велоспільнота "Критична маса.Київ" у Facebook посилаючись, у свою чергу, на повідомлення Ксенії Семенової, радниці мера з питань велоінфраструктури Києва.

Щоправда, інформація обох джерел дещо різниться. Так, "Критична маса" повідомляє про нововведення як про факт, що здійснився: за їхніми словами, на деяких вулицях проїзд велосипедистів смугами для громадського транспорту вже дозволений офіційно, поки що в рамках експерименту. І навіть додає відповідне фото.

Семенова ж п'ять днів тому писала про те, що схеми з організації експериментальних ділянок суміщеного руху ще потребують повторного погодження з Нацполіцією, після чого вони будуть передані "Київавтодору" для нанесення відповідної розмітки і встановлення додаткових знаків. На сайті останнього жодних повідомлень про втілення експерименту поки що нема.

Дещо різниться і перелік вулиць, де велосипедистам стане вільніше дихати і крутити педалі. "Критична маса" повідомляє, що попередньо йшлося про шість вулиць: бульвар Перова (Воскресенський житломасив), проспект Визволителів, в який переходить бульвар перова перед перетином з Броварським проспектом, невеличкий проспект Миру (Соцмісто), також коротеньку вулицю Будівельників (Дарниця), проспект Соборності (колишній Возз'єднання, Березняки) і, нарешті, єдину представницю правого берегу і центру – вулицю Саксаганського. За словами ж Семенової, наразі зміни чекають лише бульвар Перова, проспект Миру і вулицю Будівельників. Всі – на лівому березі.

Слід зупинитися і на суті проблеми. Справа в тому, що в Правилах дорожнього руху наявна така собі колізія, яка перекочувала в чинні ПДР ще з радянських часів і досі не виправлена. З одного боку, згідно пункту 11.7, транспортні засоби, швидкість яких не перевищує 40 км/год, повинні рухатися якнайближче до правого краю проїзної частини, крім випадків обгону, об'їзду чи перестоювання перед поворотом. Спеціально для велосипедистів, зокрема швидкісних "шосерів", які люблять погасати в другій і третій смугах, є пункт 11.14, який прями текстом зобов'язує ровери, мопеди і гужовий транспорт їздити виключно по крайній правій смузі, тримаючись якомога правіше, за винятком випадків об'їзду. З іншого боку, пункт 17.1 забороняє в смугах для ГТ рух і зупинку будь-якого іншого транспорту. Таким чином, за Правилами велосипедист наче як не може "притиснутися" до правого краю на досить повільній – і широкій – смузі для автобусів і тролейбусів, і вимушений їхати в куди більш завантаженій і швидкісній другій смузі.

Дозвіл рухатися смугами для ГТ одразу нівелює цю суперечливість. Крім того, велосипедисти зможуть сміливо "посилати" автохамів, яким заважають об'їжджати тягнучку по "виділенці". Адже, якщо "експеримент" визнають успішним, матимуть повне право рухатися разом з автобусами-тролейбусами. На відміну від "лівих" автівок.

У зв'язку з цим варто нагадати певні правила – як прописані в ПДР, так і "джентльменські" – аби зробити спільний рух комфортним для обох категорій водіїв. Приблизний список дає вже згадана радниця мера Ксенія Семенова. Почнемо з велосипедистів.

Перше: рухайтеся максимально близько до правого краю смуги. Вона, звісно ж, широка, але "нагліти" і заважати громадському транспорту не варто, змушуючи його для обгону виїжджати на сусідню смугу, не варто.

Друге: під'їжджаючи до зупинки, де тролейбус чи автобус закінчує висадку/посадку пасажирів, краще зупинитися і почекати, поки він рушить. Взагалі влаштовувати перегони з масивним транспортом, який везе декілька десятків, а то й сотню пасажирів – моветон і погана прикмета.

Третє: ніколи не можна об'їжджати громадський транспорт, що "вивантажує" пасажирів, по правому боку, між ним і тротуаром. Об'їзд – тільки з лівого боку. Особливо це стосується маневрування на розв'язках і перехрестях. Ніколи не варто "підлазити" під великий транспорт зненацька і справа. Водій найбільше контролює те, що в нього за спиною зліва (звідти їдуть машини) і спереду справа (звідти може вискочити пішохід чи транспорт, що виїжджає).

Четверте: лівий "поворотник" – вірна ознака того, що автобус чи тролейбус готується рушити. Будь-який водій – з велосипедистам включно – зобов'язаний пригальмувати і дати громадському транспорту виїхати на дорогу. Навіть якщо той "захований" в заїзній "кишені". Пункт 17.4 ПДР не лишає жодних інших варіантів.

П'яте: дотримання дистанції – важливий фактор виживання "двоколісного" на дорозі. Дуже просто комфортно їхати впритул до автобусу і "впечататися" йому в зад, коли той різко пригальмує. Автобус – він великий, навіть не помітить. А велосипедист відчує ціну легковажності обов'язково. Це стосується і бокової відстані: якщо автобус трошки "вильне", велосипедист в кращому випадку улетить. В гіршому – залишиться на дорозі в очикуванні "швидкої".

Шосте: сліпі зони. Їх у великого транспорту достатньо. Тому найкраще, що може зробити велосипедист – це триматися з-заду і збоку, щоб водій бачив його у дзеркало заднього виду. І відчайдушно "блимати" передньою фарою.

Є низка порад і для водіїв. По-перше, не варто обганяти ровер, якщо збираєтеся зупинитися – для нього це фактично буде "підрізання" з необхідністю різко відгальмуватися – а легкий велосипед на швидкості гальмує погано – і різко вивернути ліворуч, під машини. Тому краще просто дати йому уїхати вперед.

По-друге, на зупинках слід зупинитися якнайближче до тротуару. Це дасть місце для об'їзду.

По-третє, від'їжджаючи, треба переконатися, що по лівому боку вже не обганяє маленьке, малопомітне й двоколісне.

По-четверте, також пам'ятайте про дистанцію. Бажана бокова – 1,5 метра. Менше – небезпечніше, бо велосипедисти іноді падають або роблять вимушений і несподіваний маневр. Тож краще залишити їм для цього трохи простору.

І, нарешті, не варто просто так сигналити роверу. Йому і так страшно. Він і так не дуже знає, що відбувається за спиною. І несподіваний різкий і загрозливий звук – це стрес. А іноді і легка паніка. Якій на дорозі точно не місце.

Всі новини Києва читайте на Depo.Київ

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme