Тазики, повні обіцянок: Чи є у киян шанс змусити комунальників дати гарячу воду
Кожного року чимало мешканців різних районів столиці вимушені тижнями сидіти без гарячої води без жодних пояснень з боку комунальників
Через зношеність комунальних систем Києва та постійні аварійні ситуації в багатьох будинках столиці тижнями відсутнє гаряче водопостачання, часто без поянень з боку комунальних служб та обслуговуючих компаній. Щоб дізнатись хоча б причини відсутності гарячої води необхідно щонайменше обдзвонити декілька гарячих ліній, а можливо й відправити низку заявок.
Розглянемо ситуацію на конкретному прикладі з будинком на вулиці Зої Гайдай 7-А в Оболонському районі столиці, який розташований неподалік від станції метро "Мінська". З середини червня до початку липня в будинку проводились гідравлічні випробування тепломереж, які передбачають відключення гарячої води. Незважаючи на те, що за повідомленнями комунальників, гарячу води повинні були дати ще 3 липня, весь будинок й досі сидить без неї вже десять днів.
Журналісти Depo.Київ розбирались на прикладі конкретного будинку, чому виникають перебої з постачанням гарячої води, куди потрібно звертатись та чи можна розраховувати на компенсацію на прикладі конкретного будинку.
Райдужна теорія: Куди звертатись в разі відсутності води
Якщо в будинку відсутнє гаряче водопостачання, то для пересічного споживача є дві шляхи повідомити про проблему та дізнатись, в чому справа. Насамперед необхідно звернутись в місцевий профільний ЖЕК, який є балансоутримувачем проблемного будинку. Другий шлях – звернутись до Центральної диспетчерської служби з питань ЖКГ за номерами:
- 1557 (зі стаціонарного);
- (044) 500-15-57 (з мобільного).
Також надіслати електронну заявку комунальникам до Центру диспетчерської служби з питань ЖКГ 1557 за посиланням.
Саме ж "Київтеплоенерго" зробило все, аби обурені відсутністю послуг споживачі їх не знайшли. За телефоном там можна хіба передати показання лічильників (0 800 404 407), або ж зателефонувати на багатоканальну "гарячу лінію" (044) 247 40 40, щоб... передати показання лічильників, дізнатись про заборгованість, з'ясувати питання щодо нарахувань та повірки лічильників. Тобто на будь-які питання, що стосуються власних надходжень, тепловики готові відповісти, натомість в разі проблем відправляють на Центральну диспетчерську.
На загал автовідповідач "гарячої лінії" повідомляє, що зв'язатись з "Київтеплоенерго" можна на їхній фейсбук-сторінці, але й це омана, оскільки на зверненення там також відповість автовідповідач, який відправить на 1557. Таким чином, справжньої ефективної можливості вплинути на проблему з гарячою водою фактично немає, оскільки від диспетчерів можна почути лише штамповану інформацію в стилі "будемо розбиратись", а не домогтися реального вирішення проблеми або хоча б знайти "крайнього".
Сумна практика: Послуга за бажанням постачальника
Як все відбувається насправді, можна зрозуміти на прикладі будинку по Зої Гайдай, 7-а, та навколишніх "панельок". На дверях згаданоїї 16-поверхіки досі висить оголошення про те, що з 16 червня по 2 липня в будинку буде тимчасово відсутнє гарячепостачання у зв'язку з "гідравлічними випробовуваннями теплових мереж". Втім, попри обіцянки, гаряча вода не з'явилась ні 2 липня, ні 3-го, ні 6 чи навіть 14-го. А мешканці вже другий тиждень щодня слухають чергові відмовки.
В профільному ЖЕКу №506, який є балансоутримувачем будинку, 13 липня нам повідомили, що комунальники в курсі ситуації з гарячою водою в будинку та з'ясовують причини відсутності її в бойлерних.
У свою чергу, диспетчер КП "Київтеплоенерго" в розмові зазначила, що комунальки відзвітували про успішне виконання робіт з гідравлічних випробувань тепломереж, однак є скарги від мешканців дев'ятьох будинків щодо відсутності гарячої води, незважаючи на закінчення робіт. Вона також повідомила, що комунальники отримали в роботу заявку від місцевих мешканців та займаються перевіркою тих самих бойлерних кімнат. Щодо конкретних термінів відновлення водопостачання диспетчери місцевого ЖЕКу та "Київтеплоенерго" не повідомили, зазначивши, що проблема вирішується в "робочому режимі".
Читайте також: У Києві різко зростуть тарифи на опалення та гарячу воду: Скільки доведеться платити та як можна зекономити
Що таке "робочий режим", Depo.Київ пояснили мешканці будинку. "В понеділок, 5 липня, дівчина на 1557 мені сказала, що воду от-от пустять, йде наповнення мережі, о півночі буде. Наступного дня вже інша дівчина розповідала, що вода буде за три дні, бо треба наповнити всю систему. За три дні чергова операторка переконувала, що воду дали, і вона точно є, а за півгодини наступна співбесідниця – що причина невідома, відповіді від "Київтеплоенерго" нема. Наступного дня, вже в суботу, 10 липня, мені повторили, що причини невідомі, і зареєстрували заявку – як з'ясувалось, з скаргою на відсутність води в квартирі – із запевненням, що в понеділок в робочий час приїдуть майстри розбиратись. В понеділок. само собою, ніхто не приїхав, натомість зареєстрували ще одну заявку. У вівторок – наступну. І так далі", – розповідає мешканець будинку Олекса, зазначивши, що він чув дані про 11 "безводних" будинків.
При цьому іншим сусідам, за його словами, в 1557 розповідали про "пориви" тепломереж, хоча в навколишніх дворах все було чисто, нових фонтанів не знайшлось. Що стосується перервіки бойлерних, то одна з них розташована у дворі будинку. І комунальників там помітили хіба ввечері 13 липня: хвили на 10 приїхала "Аварійна", робітники з ліхтарями походили поміж агрегатів і уїхали, відповівши, що коли буде вода і чому її нема – невідомо.
А наступного дня, розповідає Олекса, йому вперше назвали якусь конкретну дату подачі води – 16 липня, за місяць після відключення і то – попередньо. Цього разу розмова з операторкою взагалі вийшла на порядок інформативнішою за попередні: дівчина "на тому кінці дроту" розповіла, що наповнення системи почалось 6 числа, до 8 тривало нагрівання, але вночі 7 числа начебто сталася аварія, внаслідок якої без гарячої води, попри бравурні звітування "Київтеплоенерго" лишаються… 37 будинків. І от саме її, можливо, полагдять 16 липня. Скільки після того будуть знову наповнювати і прогрівати мережу – питання відкрите.
Зазначимо, що на сайті "Київтеплоенерго" повідомляється про аварію в даному районі, за адресою вул. Героїв Дніпра, 35, але 8 числа і вранці – 11 липня теплопостачальник повідомив на своєму сайті, що нарешті розпочинає усунення пошкодження, куди поділись ще три дні не повідомляється. Але ця адреса розташована в сусідньому мікрорайоні, тож чи має вона стосунок до відсутності води на Зої Гайдай – невідомо.
Чи варто сподіватись на компенсацію
На гарячій лінії Центру комунального сервісу, який займається питаннями тарифів та платіжок нам повідомили, що під час гідравлічних випробувань тепломереж та планової відсутності гарячої води в платіжках не буде нараховуватись сума за гарячу воду. Щодо позапланової відсутності гарячої води диспетчер заявила, що в такому разі в платіжках також не мають нараховувати суму за гаряче водопостачання, незалежно від наявності чи відсутності лічильника.
На питання щодо можливої компенсації за позапланову відсутність гарячої води комунальники не відповіли, але навряд чи варто розраховувати на неї. Тим паче, що згідно з офіційним договором про надання послуг з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води населенню, комунальники звільняються від відповідальності за неналежне надання послуг в разі форс-мажорних обставин, до яких зараховують і техногенні аварії, тощо. А от чи підпадає під категорію "форс-мажор" бездіяльність чи неспроможність 10 днів назвати причину відсутності води та терміни усунення поламки – вже цікавіше питання.
Згідно з вищезгаданим договором, існують пункт про права споживача та обов'язки постачальника, які позапланова відсутність води явно порушує. Зокрема, споживач має право на:
- тримання своєчасно та належної якостi послуг згiдно iз законодавством та умовами цього договору;
- отримання в установленому законодавством порядку iнформацiї про перелiк послуг, їх вартiсть, загальну суму мiсячного платежу, структуру тарифiв, нормативiв (норм) споживання, режиму надання послуг, їх споживчi властивостi;
- вiдшкодування збиткiв, завданих його майну та/або примiщенню, шкоди, заподiяної його життю чи здоров’ю внаслiдок неналежного надання або ненадання послуг;
- зменшення розмiру плати в разi ненадання послуг, надання їх не в повному обсязi, зниження якостi, зокрема вiдхилення їх кiлькiсних та/або якiсних показникiв вiд затверджених нормативiв (норм) споживання;
- звiльнення вiд плати за послуги у разi їх ненадання та отримання компенсацiї за перевищення строкiв проведення аварiйно-вiдбудовних робiт;
Ускладнення з догляду за персональною гігієною через нестачу води цілком підпадають під "шкоду, заподіяну здоров'ю", принаймні в психологічно-емоційному плані. Але особливу увагу варто звернути на останні два пункти – щодо зменшення розміру плати в разі ненадання послуг (звільнення від плати за послуги в разі їхнього ненадання номінально реалізоване) та отримання компенсації за перевищення строкiв проведення аварiйно-вiдбудовних робiт, адже затримка запуску гарячої води більш ніж на десять – і це попередньо – днів без жодного попередження очевидно можна тлумачити як події, вказані у згаданих положеннях.
Аргументів "за компенсацію" та порушення договору додають пункти про зобов'язання постачальника, де вказано, що виконавець повинен своєчасно надавати послуги з постачання гарячої води, а також сплачувати споживачу неустойку (штраф, пеню) у разi ненадання послуг або надання послуг неналежної якостi. Натомість про неустойки з себе в "Київтеплоенерго" намагаються не згадувати. Натомість в липневих платіжках, в разі наявності боргу, ввели нові статті до сплати – "3% річних" та "Інфляційну складову боргу".
Більше новин про події у світі читайте на Depo.Київ