Гра в мовчанку: Чому Кличко боїться рахувати з киянами вартість проїзду
Киян почали готувати до чергового підвищення вартості проїзду у наземному транспорті столиці
Цього разу чиновники хочуть підвищити вартість проїзду у автобусах, тролейбусах, трамваях, міській електричці і навіть у маршрутках, якими "заправляє" місто. Зрозуміло, що ланцюгова реакція зачепить і приватних перевізників.
І якщо минулого року проїзду у тих самих тролейбусах, трамваях і автобусах подорожчав на 33%, то цього разу керівництво "Київпастрансу" жадає підвищення вартості одразу на 100% - з чотирьох до восьми гривень. За даними ЗМІ, саме такі показники комунальники заклали у свій фінансовий план на 2018 рік. Навіть відома дата подорожчання вартості проїзду – 15 липня 2018 року.
Загалом, середина літа – це якийсь сакральний період для Кличка і його чиновників. Саме з 15 липня минулого року у Києві на гривню подорожчав проїзд у наземному транспорті. У липні ж минулого року киянам майже вдвічі підвищили тарифи на утримання будинків та прибудинкових територій. Втім, з іншого боку, в підвищеннях тарифів саме влітку зацікавлена виключно влада міста. Більшість киян перебувають у відпустках, а ті мешканці, що залишилися в Києві, все рівно насолоджуються літом, що не сприяє активним дискусіям щодо протидії підвищенню тарифів. А коли літо закінчиться і усі повернуться до буденного життя, вже буде пізно махати кулаками, критикуючи владу.
Загалом, як завжди кияни дізнаються про підвищення тарифів не від мера Кличка, наприклад, чи його чиновників, а від журналістів. Минулого року хоч і був на сайті мерії розміщений проект розпорядження про підвищення вартості проїзду у транспорті, однак команда мера, м'яко кажучи, його не афішувала.
І тільки після того, як про це активно почали писати ЗМІ, у Кличка підтвердили, що тариф дійсно підвищується. Схожа ситуація була і з підвищенням тарифів на утримання будинків. Цього разу проект розпорядження ще навіть не виклали у відкритий доступ. Тільки після того, як ЗМІ активно поширили інсайдерську інформацію щодо підвищення тарифів на проїзд, на сайті мерії з'явився коментар першого заступника Кличка Миколи Поворозника, який взагалі не назвав ніяких цифр. В сухому коментарі йдеться, що міська влада розглядає можливість підвищення тарифу на проїзд у громадському транспорті, але остаточні цифри будуть відомі лише після ретельного вивчення цієї теми, додавши, що проект буде винесений на громадське обговорення і тільки після вивчення думки киян буде прийняте остаточне рішення. До речі, так було і минулого року. І якщо враховувати, що тоді тариф підвищили, то дані громадські слухання мають лише формальний характер, адже важко повірити, що хтось з киян виявив власну ініціативу платити за проїзд чотири гривні замість трьох, які тоді були. Це не надто популярна тема для громадських обговорень.
Втім, швидше за все, влітку вартість проїзду не підвищать вдвічі, адже на це можуть піти хіба що чиновники-самогубці. Справа в тому, що пропозицію щодо подорожчання вартості проїзду з чотирьох до восьми гривень начебто надало КП "Київпастранс". Тому можна очікувати, що у Кличка просто скажуть, що це забагато, і зроблять вартість однієї поїздки, скажімо, на рівні шести гривень. Так команда мера навтіь додаткових балів собі заробить, мовляв, дали по руках ненажерливим комунальникам, які хотіли здерти з киян по вісім гривень за проїзд. Разом з тим, так мер і його команда підіграють комунальникам, які все одно залишаться у виграші від підвищення тарифів на проїзд.
І не слід забувати ще про метрополітен. Якщо талон на проїзду наземному транспорті подорожчає, то без сумнівів подорожчає і жетон у метро, адже поїздка у підземці завжди була дорожчою, аніж у наземному транспорті. Тому, схоже, що під кінець літа частина киян буде ходити на роботу пішки, аби зекономити.
Наостанок слід додати, що в разі підвищення тарифів на проїзд з 15 липня, це буде фактично друге подорожчання талонів за календарний рік. Такого регулярного "сюрпризу" не було вже більше 20 років: востаннє вартість проїзду у наземному транспорті змінювалася двічі на рік ще у далекому 1996 році, коли талон спочатку коштував 20 копійок, а потім - 30 копійок.
Загалом у цій ситуації проблема в тому, що міська влада вчергове провалює інформаційну політику. Фактично немає роботи з киянам. Містянам ніколи не надають чіткої калькуляції тарифу з цифрами. Усе грунтується на розмитих даних про підвищення зарплатні для працівників того ж "Київпастрансу", підвищенні вартості на пальне та електроенергію. Наприклад, з моменту останнього підвищення тарифу на проїзд у громадському транспорті, з 15 липня 2017 року, вартість того ж пального дійсно зросла більш ніж на 10%. Якщо минулого літа дизельне пальне, яким заправляють автобуси та маршрутки "Богдан", коштувало трохи більше 20 гривень за літр, то зараз дешевше 25 гривень "солярку" не знайдеш. Разом з тим на 10-20% підвищилися у вартості і масла для двигунів та інші витратні матеріали. Плюс з початку року майже на 10% підвищилися тарифи на електроенергію для підприємств.
Тож по усім складовим тарифу є зростання цін, але воно в межах 10-20%.
Окрім цього, активно оновлюється транспортний парк. В 2016 році столична влада закупила 50 автобусів, 36 тролейбусів та 11 трамваїв. У 2017-му році з'явилося 20 нових автобусів, 17 тролейбусів та 18 трамваїв, з них 13 трамваїв польського виробництва Pesa та 5 трамваїв виробництва "Електрон". В 2018-му планувалося зробити акцент на трамваях.
Але у київській владі ніхто не пояснює, що і на скільки подорожчало і чому талони в автобусах-тролейбусах мають коштувати вдвічі дорожче, аніж зараз, а не, наприклад, додати в ціні гривню-дві. Хоча зробити це наспраді дуже просто: хочеш їздити на новенькому тролейбусі, а не старому - він коштує бюджетних грошей. Але і киянам є що відповісти. Мовляв, тарифи зростають, а сервіс не покращується. Згадати хоча б останній випадок, коли в оновленому трамваї шматок ходової пробив підлогу, травмувавши жінку. За це платити 8 гривень?
Попри це, було б набагато логічніше, якби кожен киянин міг би ознайомитися з детальним планом підвищення тарифів і обгрунтуванням хоча б за кілька місяців до "часу Х". Тоді б і питань поменшало, можливо, навіть галасу б не було. Втім, у мера схоже взагалі бояться говорити про будь-які підвищення заздалегідь. Не вірять в розуміння киян, або просто репутацію псувати не хочеться. Та скандал і нерозуміння навіть обгрунтованого економічно підвищення за такої політики йому гарантовані.
Більше новин про події у світі читайте на Depo.Київ