55 років Київському метро: Як дорослішала столична підземка
6 листопада виповнюється 55 років з дня початку роботи столичного метрополітену
- Київ
-
6 листопада 2015 08:00

У 1960 році Київ став третім містом у СРСР в якому з'явилася підземка. Першим, у 1935 році, відкрилося метро у Москві, наступним, у 1955 році – у Ленінграді.
Мало хто знає, що метрополітен у Києві могли запустити ще наприкінці ХІХ століття, коли у чиновників прийшли до ідеї з'єднати під землею пристань біля Дніпра із залізничним вокзалом. Втім, не судилося. Були пропозиції побудувати метро і на початку ХХ століття, але знову ці проекти були або відхилені міською владою, або були не на часі через буремні події кінця 1910-х.
У 1930-х роках у Києві вирішують будувати щось схоже на метро, але, по суті, не зовсім для цивільних потреб. Цей проект був надсекретним: згідно з ним, під Дніпром мали з'явитися два тунелі для залізничного транспорту. Перший – у районі сучасної Оболоні біля урочища Наталка з виходом на Вигурівщину, другий – біля Жукового острова з виходом на сучасні Осокорки. На півдні Києва навіть вдалося прокласти кілька сотень метрів тунелю. Наразі в районі Жукового острова можна подивитися на частину цієї споруди, що поступово йде під поверхню у напрямку до Дніпра.
А от на Оболоні будівництво не вдалося – наразі там залишився лише фрагмент тунелю - кесон, який височіє над землею. Початок Другої світової війни повністю звернув будівництво тунелів під Дніпром, і його більше ніхто не відновлював.
Після війни почалися розвідувальні роботи для початку будівництва справжнього метрополітену у Києві. Вже на початку 1950-х років був з'єднаний перший, пілотний тунель між нинішніми станціями "Дніпро" і "Арсенальна". А 6 листопада 1960 року Київський метрополітен прийняв перших пасажирів.
Спочатку для киян працювало лише п'ять станцій: "Дніпро", "Арсенальна", "Хрещатик", "Університет" і "Вокзальна". Ось так спочатку виглядала станція "Дніпро". Внизу, під естакадою, було влаштоване поворотне кільце з підйомним механізмом, за допомогою якого на лінію піднімали вагони або забирали поламані на ремонт. Вагон ставав у кільце, потім воно поверталося точнісінько під естакаду і піднімало вагон на рейки. Там же, біля станції "Дніпро", було побудовано перше - тимчасове - депо та ремонтні цехи метрополітену.
А так виглядала станція "Хрещатик" у 1960-х роках. Тоді у метро було малолюдно - не те, що зараз
У 1965 році відкривається міст Метро, і "червона" гілка метрополітену продовжується до станції "Гідропарк", "Лівобережна" і "Дарниця". Крім того, час окрім перших п'яти станцій на той час вже працювали "Політехнічний інститут" і "Шулявська", які було відкрито у 1963 році.
Так велося будівництво мосту Метро.
у 1971 році у Києві вже працює 14 станцій метро, починається будівництво другої гілки підземки - Куренівсько-Червоноармійської. Перші три станції цієї лінії - нинішні "Майдан Незалежності", "Поштова площа" і "Контрактова площа" - відкрилися у 1976 році.
Ось так будувалася станція "Майдан Незалежності" (на той час - "Площа Калініна").
За чотири роки на "синій" гілці метро відкривається ще чотири станції - "Тараса Шевченка", "Петрівка", "проспект Корнійчука" (нині "Оболонь") і "Мінська".
Ось так будувалось метро на Оболонь в районі сучасної однойменної станції.
До 1984 року на "синій" гілці метро було вже 12 станцій, кінцеві - "Героїв Дніпра" і "Либідська" (на той час "Дзержинська").
Паралельно добудовується і "червона" гілка: у 1979 році відкриваються станції "Чернігівська" і "Лісова". У 1987 році між станціями найпершої черги, "Універсітетом" та "Хрещатиком", з'являється станція "Театральна", яка тоді називалася "Ленінською". Її поява була викликана необхідністю будівництва пересадочного вузла з "Золотими воротами" майбутньої "зеленої" лінії.
Наприкінці 1980-х років розпочинається будівництво Сирецько-Печерської лінії. Перші три станції - "Золоті Ворота", "Палац спорту" і "Кловська" (тоді "Мечникова") - відкриваються у 1989 році.
За наступні 11 років на "зеленій" гілці метро відкриються ще 9 станцій. Кінцеві - "Харківська" і "Дорогожичі".
Будівництво станції "Осокорки", початок 1990-х років:
У подальшому відбувалося лише продовження існуючих ліній метро. Так, у період з 2004 до 2008 року відкрилося ще чотири станції на Сирецько-Печерській лінії. Після цього на "зеленій" гілці будівництво більше не велося. Наразі ця лінія нараховує 16 діючих станцій, а також одну недобудовану - "Львівську браму" між "Лук'янівською" та "Золотими воротами". На станції-примарі є і перон, і центральна зала, а шляхові стіни навіть частково покриті мармуром. Але станцію ніяк не можуть доробити через земельні суперечки та невизначеність з реконструкцією Львівської площі, куди і має виходити станція-привид.
Ось так виглядає станція "Львівська брама" сьогодні:
А так вона мала б виглядати за проектом:
На "червоній" гілці працює 18 станцій. Останні дві - "Житомирська" і "Академмістечко" - були відкриті ще 12 років тому.
З кінця 1980-х років ніхто не займався Куренівсько-Червоноармійською лінією. І тільки у 2010 році було відкрито три станції - "Деміївську", "Голосіївську" і "Васильківську". У 2012-2013 роках було відкрито ще дві - "Іподром" і "Теремки". Таким чином, тепер на "синій" гілці нараховується 18 станцій.
Загалом у Київському метрополітені працює 54 станції. Тобто за 55 років існування столичної підземки у середньому щороку відкривалася одна станція. Наразі будівництво метро у Києві повністю заморожене, лише болюча тема "Метро на Троєщину" регулярно випливає нагору перед виборами і одразу ж забувається після них. Для порівняння: навіть у скрутні 90-ті Київ не припиняв розвивати метрополітен...
Всі новини Києва читайте на Depo.Київ
Всі новини на одному каналі в Google News
- 13:13Кличко домовився з МВС Німеччини: виділять понад 100 млн грн, куплять дрони для ЗСУ, а Києву передадуть вантажну техніку
- 09:02Нічний удар по Києву: можливі перебої з оплатою проїзду карткою та валідацією квитків
- 07:30У Києві внаслідок дронової атаки пошкоджено тролейбусну мережу
- 21:21"Укрзалізниця" відновила живлення на ділянці, яка вночі постраждала через російський обстріл
- 19:33Українці за вісім місяців поточного року сплатили понад 103 млрд грн військового збору
- 18:49Кличко разом з Каєм Вегнером готують інвестфорум "Берлінська платформа" для залучення коштів на відновлення Києва та України ФОТО
- 18:29Андрій Матюха та його фонд підтримав перші тренінги з домедичної допомоги для енергетиків ФОТО
- 11:20Киянину, який помилково спалив чуже авто, загрожує в'язниця
- 08:39Ворог знову вдарив по Київщині. В одному з районів горять склади
- 17:37У Києві відбудеться New Food Summit 2025 для учасників і експертів фуд-бізнесу
- 16:21Комісії Київради підтримали звернення до президента щодо звільнення очільника Деснянської РДА Бахматова за аморальні дії ФОТО Відео
- 10:51Коригували атаки по Києву за допомогою "відеопасток": СБУ затримала пару ворожих агентів
- 23:23Синоптики прогнозують на 17 вересня негоду: Де очікувати злив
- 19:40Adastra Cinema офіційно представляє перший трейлер екранізації світового бестселера Фріди Мак-Фадден "Служниця" ФОТО Відео
- 19:27Після нападу на жінку голова Деснянської РДА Бахматов просить премію у 100%, - депутат Київради
- 16:33У Києві засудили чоловіка, який через брак уваги побив до смерті свою співмешканку
- 14:32Несподіване двовладдя у чемпіонаті з футболу: Ковалівка випередила "Шахтар" і наздогнала "Динамо" ВІДЕО КЛЮЧОВИХ МОМЕНТІВ ТУРУ Відео
- 13:57З'їзд на Поділ та три станції метро: у Кличка розповіли про наступні етапи розбудови Подільського мостового переходу
- 12:23Над гасінням складів на Київщині працює авіація та спеціальна робототехніка, - ДСНС ФОТО