Чому маршрутки-вбивці продовжать вбивати киян

Трагедія, подібна до аварії біля станції метро "Героїв Дніпра", де маршрутка задавила на смерть одразу двох людей, рано чи пізно мала статися. На жаль, і в майбутньому від цього ніхто з киян не застрахований

  • Київ
  • 7 листопада 2017 12:00

Чому маршрутки-вбивці продовжать вбивати…

Вихідними у столиці сталася ДТП, яка забрала життя двох людей. На тролейбусній зупинці неподалік станції метро "Героїв Дніпра" маршрутка наїхала на трьох киян, що виходили з тролейбусу. Одна жінка загинула на місці. Ще один чоловік помер дорогою до лікарні. Пізніше виявилося, що загиблі були подружжям.

За словами свідків, смертельна ДТП сталася миттєво. А починалося усе, за попередньою інформацією, так: на зупинку під'їхав тролейбус, який мав висадити людей, але перша смуга в якій зупиняються тролейбуси, була зайнята автотранспортом. Тому водій тролейбусу, який не зміг під'їхати впритул до тротуару, відкрив двері на вихід, стоячи у другій смузі дорожнього руху. В цей час на зупинці також стояла одна маршрутка, інша саме під'їжджала до зупинки і вирішила вклінитися між "рогатим", з якого вже почали виходити люди, і зупинкою. І здійснила смертельний наїзд.

Depo.Київ вирішив по пунктах розібратися, чому подібна трагедія мала рано чи пізно статися, і як уникнути таких смертельних ДТП у подальшому.

Для початку слід зазначити, що водій тролейбусу не має права висаджувати пасажирів у другій смузі дорожнього руху. Висадка-посадка має відбуватися виключно на спеціально обладнаній зупинці громадського транспорту, до якої можна під'їхати лише з першої смуги дорожнього руху. Втім, водія тролейбусу можна зрозуміти, під'їзди до столичних зупинок часто запарковані так, що габаритний тролейбус просто не може під'їхати впритул до бордюру. Тож не дивно, що водій вирішив, як це часто робиться, швиденько висадити пасажирів і їхати далі - не чекати ж йому, доки водії приберуть свої машини із зупинки.

Хоча усі ці припарковані абияк автівки порушують Правила дорожнього руху, адже машину не можна ставити ближче 30 метрів до зупинки громадського транспорту. Втім, дуже багато водіїв нехтують цим правилом. Тому тут виникають питання і до патрульної поліції зокрема та до відомства Арсена Авакова загалом. Бо номінально у копів є усі важелі, щоб карати автовласникам, що вважають зупинку громадського транспорту за парковку: таким водіям можна виписувати штрафи і евакуйовувати машини. Було б бажання та наказ, а патрульні регулярно їздять вулицями міста. Але боротьба з порушниками, які паркуються на зупинках, відбувається досить кволо. Скоріше навіть не відбувається взагалі, окрім, хіба що, поодиноких випадків.

Тепер подивимося на те, як працюють більшість маршруток - транспортного головного болю столиці.

По-перше, якщо водій будь-якої машини розмовляє телефоном під час руху - а роблять вони це регулярно, то копи повинні його оштрафувати. Логічно, що розмова по "мобілці" відволікає водія від керування. І це не все. Важко уявити, як водій маршрутки слідкує за дорогою, коли йому, скажімо, потрібно постійно видавати здачу за сплачений пасажирами проїзд - і добре, якщо з дрібної купюри, Більше того, багато водіїв двічі перераховують здачу, щоб, бува, не дати пасажиру зайвих грошей. Тобто мозок і руки водія маршрутки здебільшого зайняті темою грошей, а не кермуванням бусом. Тому про якусь особливу зосередженість водія маршрутки на дорозі говорити не доводиться. А деякі ж унікуми встигають під час руху і операціями з грошима ще й розмовляти по телефону, що вже можна порівняти зі "смертельним коктейлем" на дорозі.

В ідеалі потрібно, щоб водій займався виключно своєю роботою, а гроші збирав кондуктор, як в автобусах чи тролейбусах. Звичайно, власники маршруток одразу почнуть кричати, що в такому випадку доведеться підвищувати вартість проїзду, адже на одному бусі вже мають працювати дві людини – водій і кондуктор. Мовляв, це збільшення витрат на зарплатню. Проте у столиці таки є приклади, коли в маршрутках гроші збирають саме кондуктори, а не водії. Їх дуже мало, може, вони взагалі одиничні, але факт в тому, що в таких бусах вартість проїзду нічим не відрізняється від усіх інших, що працюють на маршрутах без кондукторів. Разом з тим, в маршрутках з кондуктором набагато безпечніше їхати, адже водій робить тільки свою справу, а не відволікається на перерахунок грошей.

По-друге, водії маршруток дуже втомлюються, адже багато з них працюють не по 8, а по 12, а то й 18 годин за кермом: о 6 ранку виїхав на маршрут, о 12 ночі закінчив. Тому фактично у водіїв маршруток залишається лише кілька годин на сон, адже з гаража, де стоїть бус, ще потрібно доїхати додому, щоб впасти у ліжко. Напевне, чимало читачів були свідками ситуації, коли водій маршрутки, від'їжджаючи від зупинки, забуває зачинити двері, і кілька секунд "Богдан" їде з відчиненими дверима, поки пасажири не докричаться. А бувають випадки, коли водії закривають двері, коли пасажир ще не зайшов до салону мікроавтобусу. Усі ці випадки можуть закінчитися трагічно, а усьому виною – та сама втома та неуважність водія, який спить по кілька годин на добу.

По-третє, чимало водіїв "Богданів" мають дуже низькі професійні навички. Звичайно, водійське посвідчення категорії "Д" дає право перевозити пасажирів, навіть якщо людина все життя їздила, скажімо, на тракторі. Але їздити за містом і їздити перевантаженими вулицями Києва – зовсім різні речі. Втім, більшості власників маршруток вигідніше взяти на роботу водія з периферії, який ще не так розпещений грошима, як водій зі столиці.

По-четверте, багато водіїв маршруток нахабно і цілеспрямовано порушують Правила дорожнього руху. Зазвичай на порушення вони йдуть, щоб не стояти у заторах, або щоб вирватися вперед перед конкурентами. Наприклад, нещодавно водій бусу на Дарницькій площі виїхав на бордюр і ледь не через клумбу об'їхав тамтечну "тягнучку". А ще на початку листопада активісти зафіксували, як "Богдан" їхав тротуаром.

Деякі водії маршруток полюбляють їздити по зустрічній смузі. А іноді їдуть так, що взагалі в голові не вкладається.

Усім пасажирами таких маршруток, можна сказати, просто пощастило, що на зустрічній смузі не виявилося якогось "КрАЗу" з піском, що їхав на великій швидкості.

Ну а вклінитися чи підрізати неповороткий громадський транспорт - то маршруточнику взагалі за честь. Бо хто раніше до зупинки під'їде, тому пасажири з грошима і дістануться - щоправда, а водіїв "Богданів", на відміну від кермувальників тролейбусів, автобусів та трамваїв є ще привілея відмовити "зайвим" пільговикам. Чим можуть закінчитися такі підрізання - показала трагедія на Оболоні.

Нарешті, багато маршруток столиці вже давно слід списати, а не випускати на маршрути. Обідраними сидіннями пасажирів вже не здивуєш, адже бувають випадки, коли цих сидінь взагалі немає.

Скільки за останні роки було випадків, коли під час руху у маршруток відпадають колеса.

Навесні цього року одна з вуличних відеокамер навіть зафіксувала, як відривається колесо у "Богдана", переповненому пасажирами.

Те, що у таких ситуаціях ніхто не постраждав - лише дивний збіг обставин.

Бувають ще "Богдани", які просто "вибухають", коли у салоні знаходяться десятки пасажирів. Такий випадок стався на початку літа, коли під час руху прорвало систему охолодження у маршрутці №455. Про гальма та "лису" гуму не по сезону й згадувати не хочеться.

Усі ці приклади свідчать про те, що перед виїздом на лінію багато маршруток взагалі не проходять ніякого технічного огляду, хоча це має відбуватися. Одразу після того, як "Богдан" на смерть збив двох людей, мер Кличко доручив чиновникам мерії перевірити, як працюють усі маршрутки столиці і, якщо є якісь порушення, забрати у недобросовісних власників ліцензії. Також мають перевірити технічний стан маршруток. Втім, мер мало того, що "прокинувся", як завжди, запізно, так щей перевірити наказав чомусь лише приватних перевізників.

Між тим, у Києві працюють і десятки, якщо не сотні маршруток, що належать комунальному підприємству "Київпастранс". І в деяких випадках якість перевезень комунальниками нічим не відрізняється від конкурентів - чи колег - з приватного бізнесу. Наприклад, Depo.Київ вже неодноразово писав, що на маршруті №21, який з'єднує Троєщину зі станцією метро "Петрівка", багато великих бусів "Київпастрансу" просто гниють зсередини, що немає нічого спільного з комфортним проїздом для пасажирів.

Окрім того, минулого року у комунальної маршрутки, що курсує на маршруті №32 (станція метро "Нивки"-Мінський масив) теж під час руху відірвалося колесо.

І тут також немає нічого спільного з безпекою перевезень комунальним перевізником. До того ж останнім часом не в усіх тролейбусах і автобусах є кондуктори, а тому пасажири мають купувати квитки у водія. За правилами, це можна зробити лише під час зупинок, але зазвичай водії продають талони під час руху, що також відволікає їх від головного завдання – слідкувати за дорогою.

Втім, все це - теорія. Практика ж така, що навіть після смертей на Героїв Дніпра нічого кардинально, вочевидь, не зміниться. Згодом закінчиться перевірка перевізників, одного-двох власників маршруток, можливо, показово покарають штрафом. А після цього усе буде, як раніше. Бо поки водії не боятимуться паркуватися на зупинках - страждатимуть невинні люди. Поки маршрутки не боятимуться порушувати Правила - страждатимуть люди. Поки комунальні маршрутки змагатимуться з приватними в "убитості", а водії не боятимуться виходити на маршрут на цих "гробах", страждатимуть люди. А головне - так і буде, поки керівництво поліції та очільники міста, кожен зі свого боку, не дадуть команду навести лад на дорогах. І сподіватися на таку "команду", на жаль, поки що не доводиться.

Всі новини Києва читайте на Depo.Київ

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme