День народження київського тролейбусу: Як змінювалося обличчя "рогатого"

5 листопада виповнюється рівно 82 роки з того часу, як перший тролейбус виїхав на вулиці столиці

  • Київ
  • 4 листопада 2017 14:00

День народження київського тролейбусу: Я…

Depo.Київ вирішив згадати, як змінювався зовнішній вигляд столичних тролейбусів за часів незалежності України.

Після 1991 року кількість тролейбусів у Києві почала зменшуватися. Наприклад, на кінець 1990 року столицею їздило більше 1100 тролейбусів. А от зараз кількість рухомого складу – 397 одиниць.

На початку 1990-х на вулицях Києва можна було побачити старі тролейбуси "Шкода" 9Тр ще Чехословацького виробництва. Свого часу вони навіть були зчленованими - два окремі тролейбуси ставили на спеціальну сцепку.

Перші "рогаті" "Шкода" 9Тр прибули до столиці України на початку 1960-х років, а останні тролейбуси даної моделі поповнили парки на початку 1980-х. Легендарний тролейбус "Шкода" 9Tр дуже подобався водіям, адже міг без проблем справлятися з непростим київським рельєфом. Варто додати, що ще досить недавно тролейбуси цієї моделі досі курсували у Криму за маршрутом "Сімферополь-Ялта", який славиться своїми крутими перевалами. Тобто тролейбус "Шкода" 9Tр був дійсно дуже витривалим і потужним.

Втім, на початку 1990-х років у Києві королями вулиць були тролейбуси "Шкода" 14Тр, які у столицю почали завозити на початку 1980-х. У порівнянні зі своїм пращуром – "Шкодою" 9Тр – дана модель тролейбусу була більш комфортабельною і мала вищу швидкість. Тролейбус "Шкода" 14 Тр подекуди можна було побачити у Києві навіть кілька років тому.

Більш зручним для пасажирів був тролейбус "Шкода" 15Тр. Це, по суті, той самий самий тролейбус, що і модель 14Тр, але з так званою "гармошкою", тобто подожений. Їх у Київ почали поставляти з 1990 року. Та сьогодні вони вже віджили своє, хоча свого часу тролейбус "Шкода" 15Тр був флагманом на одному з найбільш шикових маршрутів столиці – №18. Тролейбуси цього маршруту їхали ледь не через пів-Києва, від площі Шевченка до Майдану Незалежності.

А ще кияни пам'ятають тролейбус "ДАК"-217Е, що мав трохи дивну "морду". Ці довгі тролейбуси почали надходити до Києва з другої половини 80-х років минулого століття. Виробляли їх у Румунії. Цей тролейбус міг вмістити дуже велику кількість пасажирів і зазвичай в нього набивалося більше сотні людей.

На початку 1990-х років Київ вирішує відновити випуск власних тролейбусів, який свого часу було припинено через закупівлю більш прогресивних тролейбусів іноземного виробництва. На початку 1991 року з цеху "Київського заводу електротранспорту" виїхав тролейбус "Київ-11". Це були тролейбуси особливо великої місткості. Втім, подейкують, що якість цих машин була досить низькою у порівнянні з чеськими "Шкодами". Та й випускалися тролейбуси "Київ-11" не в такій кількості, яка потрібна була столиці. Тому навіть у середині 1990-х ці тролейбуси були не частим гостем на маршрутах.

Кияни також добре пам'ятають короткий тролейбус ПМЗ-Т2, що випускався на "Південному машинобудівному заводі", що у Дніпрі. У першій половині 1990-х років цей завод почав випускати фактично більш удосконалену версію тролейбусу "Київ-11". Спочатку була довга модель ПМЗ-Т1, а з часом з конвеєру почали сходити короткі моделі ПМЗ-Т2, які невеликими партіями закуповував Київ. Якість складання цих тролейбусів була кращою, аніж на "Київському заводі електротранспорту", але все одно вони не відрізнялися супернадійністю. Втім, інколи ці ПМЗ-Т2 досі можна побачити на маршрутах столиці.

У 1996 році на вулицях Києва з'явилися зелені тролейбуси "Київ"-12.03, що випускалися на "Київському авіаційному заводі "Авіант".

За основу був взяти той самий не досить вдалий тролейбус "Київ-11". "Авіатори" його допрацювали і вийшов досить непоганий, а головне - надійний тролейбус "Київ"-12.03. Вони й досі курсують вулицями столиці. Загалом їх використовують на околицях міста. Наприклад, кілька таких тролейбусів їздять на Троєщині. Головною фішкою тролейбусу "Київ-12" є те, що його кузов зроблений з дюралюмінію, а тому він фактично не гниє. Це робить тролейбус довговічним. Хоча наразі ці "конячки" виглядають вже не дуже пристойно через те, що їх фарбують у ядучий зелений колір.

Із сімейства тролейбусів "Київ"-12 була ще коротка модель 12.04.

На початку 2000-х років у столиці почали з'являтися сучасні тролейбуси. Одним з найперших таких тролейбусів був "МАЗ-103Т", що вироблялися у Білорусі. Принциповою відмінністю цих тролейбусів від своїх попередників є те, що у "МАЗ" доля низької підлоги складає 70%. Ці тролейбуси вже пристосовані для людей з обмеженими можливостями, чого не було раніше. "МАЗ-103Т" досі "бігає" на маршрутах Києва, хоча перші його екземпляри почали з'являтися у столиці майже 15 років тому, у 2003-му.

У 2006 році у Києві з'являється суперсучасний на той час тролейбус вітчизняного виробництва "ЛАЗ-Е183". Тут вже 100% підлоги є низькою. Довжина цього тролейбусу складає 12 метрів, а набитися в нього можуть 100 пасажирів. Дані тролейбуси були пофарбовані у колір національного прапора: нижня частина – жовта, дах – блакитний.

Вже наступного 2007 року до Києва надходять довгі тролейбуси "ЛАЗ", які вже можуть перевозити 180 пасажирів. Довжина цього велетня – майже 19 метрів. Тут також 100% низька підлога. Втім, як і у короткої моделі, цей тролейбус мав дуже суттєвий недолік: у салоні дуже маленькі вікна-кватирки, які можна відкрити. Тому влітку цей тролейбус більше нагадує душогубку, адже кондиціонера в салоні немає.

Того ж 2007 року на маршрути столиці виїжджає тролейбус виробництва "Луцького автозаводу". Його довжина – 15 метрів, а фішка в тому, що за такої довжини ця машина не має так званої "гармошки". Цей тролейбус був неповоротким і досить швидко практично зник з вулиць міста. Хоча за раз міг перевозити майже 140 пасажирів.

Були ще тролейбуси ПМЗ-Е186. "Київпастранс" взяв їх до експлуатації у 2007 році, але особливого успіху вони не мали, а тому у столиці їх була мізерна кількість.

Мабуть, періодом найбільшого розквіту столичного тролейбусу став початок 2010-х років. Перед Євро-2012 Київ почав масово закуповувати сучасні тролейбуси. У 2011 році на маршрути виходить "Богдани" жовтого кольору. Спочатку це була коротка версія.

Втім, майже одразу до Києва почали завозити і довгі версії цього тролейбусу. Він вже міг перевозити більше 180 пасажирів, а 100% його підлоги – низька. Довжина цього гіганта – майже 19 метрів.

Паралельно, з 2012 року, Київ також закуповував тролейбуси "ЛАЗ". Це тролейбуси особливо великого класу. Цікаво, що конструктори "Львівського автозаводу" врахували недолік попередніх модифікацій, а тому вікна у салоні вже були досить великі, що не створює дискомфорту для пасажирів влітку.

Тож історія київського тролейбусу є дуже насиченою навіть за останні чверть століття. Він переживав і злети, і падіння, але все одно не зникав з Києва упродовж усіх 82 років з дня першого запуску.

Всі новини Києва читайте на Depo.Київ

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme