Дев’ять кіл пекла від Kyiv Smart Card: Як кияни звикають до нового виду сплати за проїзд

До початку повноцінної роботи е-квитка у громадському транспорті залишилось чотири тижні, але досі є проблеми, які мають вирішувати самі пасажири 

Дев’ять кіл пекла від Kyiv Smart Card: Я…

Кореспондент Depo.Київ провів цілий день в громадському транспорті, вивчаючи, чи готова столиця до впровадження е-квитка.

Для початку потрібно зауважити, що менш ніж за місяць до повного запуску електронного квитка його можна придбати лише на деяких станціях метро. Як і раніше, Kyiv Smart Card можна купити у касах таких станцій: "Хрещатик" (центральний вихід), "Театральна", "Майдан Незалежності", "Академмістечко", "Лісова",  "Арсенальна", "Теремки" з виходом до торговельного центру, "Сирець", "Почайна" з виходом до проспекту Бандери та "Площа Льва Толстого". Тобто, з 52 станцій метро, які є у столиці, картки продають лише на десяти, причому не дуже "ходових".

Крім цього, на деяких станціях встановлено автомати для продажу та поповнення Kyiv Smart Card. Так казали чиновники ще місяць тому. На ділі ж виявилось, що в деяких автоматах карту можна саме придбати, а в деяких – лише поповнити. Дізнатись, який вид автомату працює на тій чи іншій станції, є проблематичним, відомо лише, що автомати встановлені на наступних станціях метро: "Академмістечко", "Видубичі", "Вокзальна", "Героїв Дніпра", "Дарниця", "Деміївська", "Лісова", "Майдан Незалежності", "Палац Спорту", "Площа Льва Толстого", "Університет", "Хрещатик", "Червоний хутір", "Бориспільська" і "Теремки".

Таким чином, киянам потрібно спеціально їхати на одну з десяти чи 15 станцій, щоб придбати картку для е-квитка. Якщо, звісно, одна з цих станцій не включена до щоденного маршруту пасажира. Як усе це відбувається, прослідкувало Depo.Київ.

Виходимо зі станції метро "Лісова" на бік, де розміщено ринок. Тут встановлено автомат для е-квитка, але він чомусь не працює.

В касах – черга. Вирішуємо йти на інший вихід зі станції "Лісова" із надією, що Kyiv Smart Card можна придбати там. Тут також стоїть автомат для е-квитка, але працює він лише на поповнення картки, тож придбати її в цьому автоматі неможливо. А, наприклад, на станції "Видубичі" такий же автомат продає картки, тому це така собі лотерея – вгадати, на якій станції Kyiv Smart Card можна придбати, а на якій – лише поповнити.

Йдемо до каси і дізнаємося, що картку можна придбати лише у протилежному вестибюлі станції. Повертаємось знову туди. Доводиться стояти у черзі хвилин десять.

Справа в тому, що багато пасажирів купують саме Kyiv Smart Card, а продаж однієї картки займає кілька хвилин. Вже біля віконця на пасажирів, які звикли розраховуватись безготівково, чекає неприємний сюрприз – в касі відсутній термінал для розрахунку банківськими картками. Проте жодного оголошення про це ніде немає, а тому здебільшого пасажири довго стоять у черзі, а потім виявляється, що їм потрібно йти і знімати готівку, щоб придбати картку. Звісно, нову чергу потрібно буде знову відстояти.

Крім цього, виявляється, що Kyiv Smart Card продають лише в одній з двох кас. І, знову ж таки, немає жодного оголошення, щоб заздалегідь про це дізнатися. Лише на вікні каси є невеличка наліпка з написом "Kyiv Smart Card можете придбати тут". Тож пасажир може простояти десять хвилин до каси з упевненістю, що придбає картку, а потім вже біля віконця виявляється, що там карток не продають і потрібно стояти ще в одній черзі до "правильної" каси.

Якщо ж пасажиру пощастило придбати заповітну картку, то користуватись нею дуже просто. Проїхатись за допомогою Kyiv Smart Card можна як у наземному транспорті, так і в метрополітені. У підземці просто потрібно підійти до турнікету з позначкою "Kyiv Smart Card" і прикласти до нього свою картку.

Проте такі позначки є не на усіх турнікетах. Для прикладу, на станції метро "Університет" з семи турнікетів поки лише три обладнані пристроєм, який дає змогу пройти по картці е-квиток.

На цій станції також працює автомат для поповнення е-квитка, але не для продажу. У касі "Kyiv Smart Card" також не продають. 

Схожа ситуація і на станції "Лук’янівська". Тут, у вестибюлі, стоять кілька автоматів для продажу е-квитка, але вони досі не працюють. В касі також неможливо придбати Kyiv Smart Card. Хоча станція "Лук’янівська" є однією з найбільш завантажених у місті. Можливість пройти по картці є лише на кількох турнікетах. Тому ввечері, коли на станцію заходять сотні людей, пасажири вимушені інтуїтивно здогадатись, який саме турнікет обладнано системою "Kyiv Smart Card". У шаленій черзі пасажир просто може потрапити до турнікету, який працює на прийом лише старих карток метро. Причому, немає жодних вказівників, які заздалегідь інформували б пасажирів про це.

У наземному транспорті ситуація дещо інша. У салоні автобусів, тролейбусів та трамваїв є спеціальні валідатори до яких потрібно прикладати картку Kyiv Smart Card. Після того, як пролунає сигнал і на дисплеї відобразиться залишок ваших поїздок на картці, це означає, що проїзд сплачено.

Заходимо до трамваю №28, що курсує від станції метро "Лісова" на Троєщину. В цьому трамваї багато пасажирів їдуть ледь не від кінцевої зупинки до кінцевої. За нашими спостереженнями, на цьому трамвайному маршруті пасажири ще здебільшого користуються разовими талонами на проїзд. Для цього у салоні туди-сюди бігає кондукторка.

Хоча валідатори в цьому трамваї є, користуються ними зазвичай власники "Картки киянина", яку теж потрібно валідувати. 

Автобусний маршрут №99 є одним з найбільш завантажених у столиці. Курсують ці автобуси від станції метро "Мінська" до Мінського масиву. Ось чоловік купує у кондуктора одразу три талони – на щастя, у наземному транспорті можна придбати хоч сотню талонів, на відміну від метрополітену, де продають лише один жетон в одні руки. В руках у кондуктора ціла пачка талонів для разового проїзду. Жінка каже, що пасажири досі купують талончики, хоча багато людей вже переходить і на картки.

Загалом, за спостереженнями, у автобусі маршруту №99 половина пасажирів вже користується Kyiv Smart Card та "Карткою киянина", а інша половина ще "сидить" на талонах. А от в автобусі №114, що курсує з Троєщини до залізничного вокзалу, з кожним тижнем стає все більше пасажирів, що сплачують проїзд за Kyiv Smart Card. Хоча і талонів у кондукторів пасажири купують багато. Проте інколи бувають випадки, коли карту немає до чого прикладати. Наприклад, зранку 1 жовтня в одному з автобусів не працював жоден з трьох валідаторів. Кондуктор, що був у цьому автобусі, казав, що в якусь мить валідатори просто припинили працювати. Тому склалась ситуація, що багато пасажирів просто проїхали без сплати за проїзд, адже який сенс купувати паперовий квиток, якщо ти вже придбав Kyiv Smart Card і повнив на неї поїздки. А якщо не працює пристрій для зчитування картки, то і питань до пасажира з Kyiv Smart Card бути не може.

Крім цього, останнім часом у громадському транспорті контролери ходять зі спеціальними пристроями, які можуть визначити чи сплатив пасажир за проїзд за допомогою Kyiv Smart Card. Картку просто прикладають до цього пристрою і з’являється відповідь чи пасажир їде "зайцем", чи валідував свою картку. Якщо пасажир під час поїздки не прикладав свою картку до валідатора, пристрій конролера це покаже і тоді пасажиру випишуть штраф за несплаченйи проїзд – 160 гривень. 

Загалом за чотири тижні до початку повноцінної роботи е-квитка залишилося досить багато питань стосовно, насамперед, продажу Kyiv Smart Card. По-перше, киянам потрібно приїхати саме на ту станцію, де карту продають. Якщо в щоденному маршруті цієї станції немає, потрібно витрачати зайвий час, щоб кудись їхати. Крім цього в такому випадку доведеться ще й витрачати зайві кошти на проїзд, щоб дістатись саме до тієї станції, де продають карти, якщо ця станція не входить до щоденного маршруту пасажира. Також трапляються випадки, коли валідатори просто вимикаються у наземному транспорті, що не дає змоги пасажирам провалідувати картку.

Ще є цікава статистика від мера Києва, що за період тестування е-квитка валідація Kyiv Smart Card відбулась 50 мільйонів разів. На перший погляд це досить багато, але не варто забувати, що тестування цієї системи розпочалось ще восени минулого року. А, наприклад, за вісім місяців поточного року тільки метрополітен перевіз 321 мільйон пасажирів. Ще приблизно таку саму кількість людей перевіз "Київпастранс". І це лише дані за поточний рік. Тобто за допомогою Kyiv Smart Card відбувається навіть не кожна десята поїздка.

Рівно за чотири тижні з кас метро зникнуть жетони, а в наземному транспорті більше не буде кондукторів, які продаватимуть талони. Таким чином містянам доведеться переходити на Kyiv Smart Card, але чи встигнуть сотні тисяч пасажирів зробити це до 1 листопада – питання риторичне. Можна лише уявити, що відбуватиметься у касах метро, коли натовпи кияни підуть купувати картки для проїзду, якщо вже зараз виникають деякі труднощі з купівлі Kyiv Smart Card.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Київ

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook