Розтрощена історія: Чому кияни навряд дочекаються реставрації 100-річного трамваю

Чиновники запевняють, що працюють над реставрацією унікального вагону типу 2М київської серії, який стояв біля Подільського трамвайного депо. Тільки от доказів цих робіт немає

Розтрощена історія: Чому кияни навряд до…
Фото: Пресслужба КМДА

Історія зі старовинним трамваєм київської серії, який стояв на постаменті біля Подільського трамвайного депо, тягнеться вже кілька років. У 2015 році кияни почали бити на сполох через те, що історичний транспорт кудись зник. Йдеться про старовинний трамвай-пам'ятник,  вагон типу 2М з бортовим номером 919.

Такі трамваї виготовляли у Головних трамвайних майстернях у Києві. Роботу вони розпочали ще у 1906 році, але розквіт цих підприємств припав на другу половину 20-х років ХХ століття. У 1928 році почали випускати трамваї саме типу 2М. Вагони мали цільнометалевий кузов, обшитий деревом. Один з таких вагонів, виготовлений у 1929 році, спочатку курсував у Києві, а потім його відправили до Конотопу, де трамвайний рух відкрили наприкінці 1940-х років. Загалом такі трамваї курсували у більшості міст України після Другої світової війни. Після роботи у Конотопі, у другій половині 1980-х років, один з трамвайних вагонів типу 2М повернули до Києва, де він зайняв місце на постаменті біля Подільського трамвайного депо.

трамвай

Трамвай 2М на постаменті біля Подільського трамвайного депо у другій половині 80-х років минулого століття. Фото: traffic.od.ua

У 2015 році старовинний вагон несподівано зняли з постаменту і перевезли до Історичного експозиційного-реставраційного центру, де просто залишили гнити на вулиці. Потім демонтували з салону все, що можна демонтувати, а фактично розтрощили його, і зрізали дах вагону.

трамвай 2М

У 2017 році у соціальних мережах з’явилась інформація, що старовинний вагон просто порізали на металобрухт. Про це на сторінці "Київського музею пасажирського транспорту" у Facebook написав активіст Євген Демчук.

Проте у "Київпастрансі" тоді заявили, що трамвай зняли з постаменту задля реставраційних робіт, щоб він відповідав своєму початковому вигляду. Тоді ж чиновники навіть запевняли, що після реставрації вагону його випустять на колії, щоб возити містян в екскурсійному режимі. Проте з того часу минуло три роки, але історичний трамвай так і не з’явився на вулицях міста.

Depo.Київ направив запит до "Київпастрансу", щоб дізнатися долю трамваю. Зокрема, у запиті були питання щодо того, чи порізали історичний трамвай на металобрухт, як про це писали активісти. У "Київпастрансі" на це взагалі нічого не відповіли, і натомість повторили, що історичний трамвайний вагон типу 2М з бортовим номером 919 1929 року випуску зняли з постаменту біля Подільського трамвайного депо задля подальшої реставрації в структурному підрозділі "Київпастрансу".

На підприємстві запевняють, що відповідно до технології відновлення несучої конструкції кузова була проведена експертиза стану металу та зварних з’єднань трамвайного вагону, яку проводили спеціалісти Державного підприємства "Дослідне конструкторсько-технологічне бюро Інституту електрозварювання імені Патона". Під час експертизи фахівці виявили, що несуча система трамвайного вагону 2М набула граничного технічного стану, а це робить неможливим його подальшу експлуатацію. Тому чиновники вирішили виготовити нову несучу конструкцію. Тобто, судячи з усього, йдеться не про реставрацію існуючої конструкції, а про виготовлення нової, адже, згідно експертизи, та, що була, вже вичерпала свій ліміт часу.

У "Київпастрансі" кажуть, що вже виконали роботи з відновлення трамвайного візка. Зараз тривають роботи з відновлення тягових двигунів, пневматичної системи, електричної системи та системи керування вагонів. На підприємстві також запевнили, що вагон дуже довго стояв на постаменті, а тому усі важливі для його роботи вузли та агрегати стали непридатними для роботи. Тому вони потребують або повної заміни, або капітально-відновлювальних ремонтів.

Щоправда, три роки тому генеральний директор "Київпастрансу" Дмитро Левченко запевняв, що вже проведений капітально-відновлювальний ремонт трамвайного візка, а також тягових двигунів. Сьогодні ж, повторимо, у "Київпастрансі" кажуть, що роботи з відновлення тягових двигунів лише тривають. Також три роки тому очільник підприємства казав, що триває ремонт електричної системи керування трамваю – як бачимо, продовжується вона і тепер.

У "Київпастрансі" бідкаються, що процес відновлення вагону сповільнює відсутність комплектуючих та запасних частин, хоча було б дивно, якби на вагон 1929 року досі випускалися запчастини. Про те, коли буде готовий історичний трамвай, також не повідомляється. Крім того, Depo.Київ просив надати фотографії готовності старовинного трамваю, але у "Київпастрансі" їх не надали.

Таким чином, напрошується висновок, що фактично за три роки роботи з реставрації вагону типу 2М майже нікуди не просунулися. Ба більше, навіть дивним чином "відкотилися" назад. Якщо якісь роботи – а враховуючи розтрощений корпус і "непридатну" несучу раму, можна говорити, напевне, про побудову репліки, а не реставрацію – взагалі проводилися.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Київ

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

data-matched-content-rows-num=1 data-matched-content-columns-num=4 data-matched-content-ui-type="image_stacked"