Розтрощена історія: Чому кияни навряд дочекаються реставрації 100-річного трамваю
Чиновники запевняють, що працюють над реставрацією унікального вагону типу 2М київської серії, який стояв біля Подільського трамвайного депо. Тільки от доказів цих робіт немає
- Київ
-
26 серпня 2020 12:00

Історія зі старовинним трамваєм київської серії, який стояв на постаменті біля Подільського трамвайного депо, тягнеться вже кілька років. У 2015 році кияни почали бити на сполох через те, що історичний транспорт кудись зник. Йдеться про старовинний трамвай-пам'ятник, вагон типу 2М з бортовим номером 919.
Такі трамваї виготовляли у Головних трамвайних майстернях у Києві. Роботу вони розпочали ще у 1906 році, але розквіт цих підприємств припав на другу половину 20-х років ХХ століття. У 1928 році почали випускати трамваї саме типу 2М. Вагони мали цільнометалевий кузов, обшитий деревом. Один з таких вагонів, виготовлений у 1929 році, спочатку курсував у Києві, а потім його відправили до Конотопу, де трамвайний рух відкрили наприкінці 1940-х років. Загалом такі трамваї курсували у більшості міст України після Другої світової війни. Після роботи у Конотопі, у другій половині 1980-х років, один з трамвайних вагонів типу 2М повернули до Києва, де він зайняв місце на постаменті біля Подільського трамвайного депо.
Трамвай 2М на постаменті біля Подільського трамвайного депо у другій половині 80-х років минулого століття. Фото: traffic.od.ua
У 2015 році старовинний вагон несподівано зняли з постаменту і перевезли до Історичного експозиційного-реставраційного центру, де просто залишили гнити на вулиці. Потім демонтували з салону все, що можна демонтувати, а фактично розтрощили його, і зрізали дах вагону.
У 2017 році у соціальних мережах з’явилась інформація, що старовинний вагон просто порізали на металобрухт. Про це на сторінці "Київського музею пасажирського транспорту" у Facebook написав активіст Євген Демчук.
Проте у "Київпастрансі" тоді заявили, що трамвай зняли з постаменту задля реставраційних робіт, щоб він відповідав своєму початковому вигляду. Тоді ж чиновники навіть запевняли, що після реставрації вагону його випустять на колії, щоб возити містян в екскурсійному режимі. Проте з того часу минуло три роки, але історичний трамвай так і не з’явився на вулицях міста.
Depo.Київ направив запит до "Київпастрансу", щоб дізнатися долю трамваю. Зокрема, у запиті були питання щодо того, чи порізали історичний трамвай на металобрухт, як про це писали активісти. У "Київпастрансі" на це взагалі нічого не відповіли, і натомість повторили, що історичний трамвайний вагон типу 2М з бортовим номером 919 1929 року випуску зняли з постаменту біля Подільського трамвайного депо задля подальшої реставрації в структурному підрозділі "Київпастрансу".
На підприємстві запевняють, що відповідно до технології відновлення несучої конструкції кузова була проведена експертиза стану металу та зварних з’єднань трамвайного вагону, яку проводили спеціалісти Державного підприємства "Дослідне конструкторсько-технологічне бюро Інституту електрозварювання імені Патона". Під час експертизи фахівці виявили, що несуча система трамвайного вагону 2М набула граничного технічного стану, а це робить неможливим його подальшу експлуатацію. Тому чиновники вирішили виготовити нову несучу конструкцію. Тобто, судячи з усього, йдеться не про реставрацію існуючої конструкції, а про виготовлення нової, адже, згідно експертизи, та, що була, вже вичерпала свій ліміт часу.
У "Київпастрансі" кажуть, що вже виконали роботи з відновлення трамвайного візка. Зараз тривають роботи з відновлення тягових двигунів, пневматичної системи, електричної системи та системи керування вагонів. На підприємстві також запевнили, що вагон дуже довго стояв на постаменті, а тому усі важливі для його роботи вузли та агрегати стали непридатними для роботи. Тому вони потребують або повної заміни, або капітально-відновлювальних ремонтів.
Щоправда, три роки тому генеральний директор "Київпастрансу" Дмитро Левченко запевняв, що вже проведений капітально-відновлювальний ремонт трамвайного візка, а також тягових двигунів. Сьогодні ж, повторимо, у "Київпастрансі" кажуть, що роботи з відновлення тягових двигунів лише тривають. Також три роки тому очільник підприємства казав, що триває ремонт електричної системи керування трамваю – як бачимо, продовжується вона і тепер.
У "Київпастрансі" бідкаються, що процес відновлення вагону сповільнює відсутність комплектуючих та запасних частин, хоча було б дивно, якби на вагон 1929 року досі випускалися запчастини. Про те, коли буде готовий історичний трамвай, також не повідомляється. Крім того, Depo.Київ просив надати фотографії готовності старовинного трамваю, але у "Київпастрансі" їх не надали.
Таким чином, напрошується висновок, що фактично за три роки роботи з реставрації вагону типу 2М майже нікуди не просунулися. Ба більше, навіть дивним чином "відкотилися" назад. Якщо якісь роботи – а враховуючи розтрощений корпус і "непридатну" несучу раму, можна говорити, напевне, про побудову репліки, а не реставрацію – взагалі проводилися.
Всі новини Києва читайте на Depo.Київ
Всі новини на одному каналі в Google News
- 21:33Працюють верхолази, слідчі та кінологи: У столиці продовжують ліквідовувати наслідки нічного ворожого удару (ВІДЕО) Відео
- 21:1111 посадовців КМДА отримали підозру за збитки завдані міському бюджету, що сягнули майже 200 млн грн
- 19:23ЗМІ: Київська прокурорка обслуговує активи, підконтрольні родинам експрокурора Пшонки та загиблого Портнова
- 11:11Під час нічної атаки на Київ пошкоджено офіс "5 каналу": Мовлення тимчасово припинено Відео
- 08:44 Внаслідок масованого удару по Києву загинуло двоє людей, ще 16 - постраждали ФОТО
- 08:01Київ вночі атакували дронами та ракетами, постраждали понад 10 людей
- 22:45У парках, скверах і в центрі Києва встановлюють рамки-розпилювачі води
- 21:10Це плювок під патріотичним соусом в обличчя тих, хто працює, - екснардеп про звинувачення Безуглої на адресу ППО
- 19:05Провідні ІТ-компанії об’єдналися для створення AI-екосистеми в Україні: Що вирішили на першій стратегічній сесії ФОТО
- 18:20Палатний: Україні потрібний уряд національної згуртованості, який працюватиме на результат
- 13:51 СБУ затримала у Києві китайських шпигунів: Розвідували секретні дані про розробку "Нептунів" ФОТО
- 13:25Європейська бізнес асоціація закликала Міністерство розвитку не вводити коефіцієнти до залізничних тарифів у напрямку портів: "Укрзалізниця" отримає збитки
- 10:23Директор департаменту КМВА отримав підозру через переплату майже 5 млн грн за генератори
- 09:51Київщина зазнала масованої комбінованої атаки: Є поранені та руйнування ФОТО
- 21:26 Пакунок школяра: Батьки першокласників отримуватимуть 5 000 грн допомоги через Дію
- 19:37У підземному переході до київського метро незаконно продають вейпи та рідини до них, – ЗМІ ФОТО
- 13:12Повітряне командування "Центр" подякувало владі Києва за системну підтримку і закликало не поширювати брехню про ППО столиці
- 09:14У Києві невідомий впритул розстріляв водія авто. Чоловік загинув
- 08:23У Києві наслідки дронового удару фіксують у трьох районах