Маршрутки як розкрутка: Чому киянам варто готуватися до підвищення вартості проїзду у транспорті

Часто, коли вартість проїзду підвищиться у маршрутках, невдовзі це роблять також в комунальних автобусах, тролейбусах та в метро 

Маршрутки як розкрутка: Чому киянам варт…
Фото: Depo.Київ

У Києві вчергове намагаються підвищити вартість проїзду у громадському транспорті. Поки ініціаторами цього є приватні перевізники, що возять киян маршрутками.

Пасажирів менше – витрат більше

Йдеться про громадську спілку "Асоціація перевізників Києва та Київської області", яка обслуговує близько 100 маршрутів у столиці. Згідно системи Youcontrol, до цієї Асоціації входять найбільші перевізники столиці та області. Вони написали відкритого листа Кличку про те, як їм важко працювати в умовах карантину. Мовляв, у 2019 році усі маршрутки столиці перевозили на день близько 1 мільйона пасажирів (для порівняння: в докарантинні часи метрополітен за день перевозив близько півтора мільйона пасажирів, – ред.). Зараз маршрутники кажуть, що за день перевозять не більше 450 тисяч пасажирів, тобто пасажиропотік під час карантину в них впав удвічі. Відповідно, доходи від перевезень впали, а операційні витрати зросли, адже потрібно закуповувати засоби для дезінфекції салонів маршруток, а також засоби індивідуального захисту для водіїв.

Далі приватні перевізники нагадують, що вони вимушені купувати маршрутки, а також втримувати на плаву свій бізнес, а от комунальні перевізники, такі як "Київпасатранс", живуть ледь не за рахунок міського бюджету. Мовляв, автобуси і тролейбуси закуповують за кошти міста, покривають витрати на перевезення пільговиків. При цьому приватники кажуть, що їхні маршрутки минулого року перевозили навіть більше пасажирів на день, ніж трамваї, автобуси і тролейбуси "Київпастрансу", якими користалися лише 833 тис. пасажирів. А ще маршрутники констатують, що місту їхня робота не коштує жодної копійки, а от комунальний перевізник щороку отримує сотні мільйонів гривень преференцій. 

Приватні перевізники переконують, що зараз багато хто з них перебуває на межі банкрутства, адже навесні майже два місяці вони взагалі не працювали, а після відновлення роботи з кінця травня пасажиропотік впав, як вже згадувалося, майже удвічі. Тому, запевняють перевізники, деякі маршрутки є збитковими. І, з огляду на все це, не виключають, що найближчим часом можуть піти на підвищення вартості проїзду.

Мерія не впливає на підвищення вартості проїзду у маршрутках

У столичній мерії поки ніяк не коментують заяви приватних перевізників, але ще наприкінці травня мер Кличко визнавав, що не зможе стримати підвищення вартості проїзду у маршрутках. Тоді очільник столиці нагадував, що ще з 2015 року було скасовано державне регулювання цін на перевезення пасажирів у транспорті, тобто кожен приватний перевізник може самостійно встановлювати вартість проїзду. Тоді ж Кличко додав, що міська влада не має ніяких повноважень погоджувати тарифи приватним перевізникам, і як тільки ці перевізники надумають підвищити тариф, вони лише мають повідомити міську владу про свої наміри мінімум за сім робочих днів.

Сумнівів у тому, що приватні перевізники рано чи пізно підвищать вартість проїзду, не виникає. Кияни це вже проходили і у 2016 році, і у 2017-му, і у 2018-му. Маршрутники просто клеїли оголошення у салоні бусів, що через два-три дні вартість проїзду зросте, пояснюючи підвищення, наприклад, збільшенням мінімальної зарплати, через яке водіям доводиться більше платити. Також пасажирам розповідали про підвищення вартості пального та запчастин. Тепер будуть розповідати про падіння пасажиропотоку удвічі, а також про додаткові витрати на санітайзери та маски для водіїв.

Щодо падіння пасажиропотоку, то варто подивитися, як їздять маршрутки. За правилами, під час карантину у громадському транспорті мають бути заповнені лише сидячі місця, і цього хоч якось дотримуються у комунальних трамваях, тролейбусах чи автобусах, де за цим слідкують кондуктори. А от більшість маршруток їздить під зав’язку набита пасажирами. Стоячі місця у маршрутках – це норма навіть під час карантину. Тож окремо взята маршрутка під час рейсу перевозить не так вже й мало пасажирів порівняно з докарантинними часами. Стосовно же додаткових витрат на дезінфекцію салонів маршруток, то з цими аргументами можна погодитися, але, знову ж таки, виникають сумніви, що дезинфекційні заходи, як і банальне прибирання в салонах, реально здійснюються, варто лише зазирнути до пересічної маршрутки. Те ж саме стосується масок на обличчях водіїв та санітайзерів: останні є далеко не всюди, а якщо і є, то часто пусті. Маски ж водії надягають абияк і не змінюють кожні кілька годин, як того потребують норми, а тому для перевізника вони коштують, по суті, мізерну кількість гривень. Це якщо маски працівникам таки видають, а не вони їх купують за власний кошт, як це часто буває у будь-яких сферах, не тільки перевезеннях.

І не забуваємо про якість перевезень у маршрутках. Де ті нові маршрутки, які підприємці наче як купують, лишається здогадуватися: на вулицях міста знайти новенький жовтий бус – велика удача. Натомість у Києві дуже часто трапляються випадки, коли на ходу в маршрутки, наприклад, просто відпадають колеса, що куди краще ілюструє реальний стан речей.

маршрутка київ

Але повернімося до того, що приватні перевізники все ж підвищать вартість своїх послуг, адже ніхто не заважає їм це зробити. Зараз більшість маршруток працюють за тарифом 8 гривень. У соціальних мережах деякі користувачі припускають, що вартість проїзду зросте удвічі, адже, мовляв, пасажиропотік впав удвічі. Проте варто реально оцінювати ситуацію і розуміти, що мало киян будуть платити за маршрутку по 15-16 гривень – дешевше буде їздити на власному авто, якщо воно є. В кого автомобіля немає, будуть шукати альтернативні види транспорту, де більш-менш адекватна вартість проїзду – поки це можуть бути звичайні автобуси і тролейбуси. Тому доцільніше говорити про підвищення тарифів на гривню-дві, або максимум – на три гривні, як воно ставалося і раніше. Інакше перевізники просто втратять свого пасажира.

Після маршруток дорожчає вартість проїзду у тролейбусах 

Коли відбудеться підвищення тарифів, невідомо. Схоже, поки приватні перевізники лише готують підґрунтя для цього. Проте не слід забувати, що як тільки маршрутники підвищують тарифи на проїзд, такий самий крок з чималою вірогідністю зробить і столична влада, підвищуючи вартість проїзду у автобусах, тролейбусах, трамваях та у метро. Наприклад, наприкінці 2016 року та на початку 2017 року приватні перевізники підвищили тарифи на проїзд, а вже за кілька місяців міська влада оголосила про такий самий крок у комунальному транспорті. Після цього оголошення, вже з 15 липня 2017 року вартість проїзду зросла більш ніж на 30% – з трьох гривень до чотирьох. 

Поки, звісно, зарано казати про те, що вартість проїзду у комунальному транспорті може підвищитися. Сам мер Кличко наприкінці травня запевняв киян, що вартість проїзду у громадському транспорті, а саме в автобусах, тролейбусах, трамваях та в метро, підвищувати поки не будуть.

Варто нагадати, що коли йдеться про підвищення тарифів, кияни спочатку можуть дізнатися про це, наприклад, від журналістів або активістів, а вже потім – від міської влади. Наприклад, у 2018 році ЗМІ почали попереджати про підвищення тарифів ще за кілька місяців до впровадження нових тарифів, а от в мерії відмовчувалися до останнього. Тоді наприкінці квітня перший заступник Кличка Микола Поворозник заявив, що питання підвищення вартості проїзду спочатку пройде громадські слухання, а вже потім буде ухвалене остаточне рішення. Після чого минуло менше двох місяців, і вартість проїзду стрибанула одразу удвічі – з 4 до 8 гривень. Важко повірити, що кияни під час громадських обговорень висловлювалися за так підвищення.

Не слід забувати і про те, як цікаво просувалося це подвійне підвищення. До Київради привели працівників столичного метро та "Київпастрансу", які просто благали мера та його команду підняти вартість проїзду, щоб, мовляв, комунальні підприємства хоч трохи зводили кінці з кінцями. І міська влада тут же "пішла назустріч", мовляв, і не хотчуть, але водії та кондуктори просять. Оскільки тоді цей трюк вдався, його можна повторити ще раз. Мер знову вийде сухим з води, заявивши, що про непопулярний крок його просили працівники "Київпастрансу" та метрополітену. Тим більше, що комунальні перевізники вже зверталися до міської влади з проханням про фінансову допомогу, адже під час карантину громадський транспорт не їздив, а тому комунальники мають величезні втрати на сотні мільйонів гривень.

Тож керівники комунальних перевізників можуть також сказати, що пасажиропотік впав, разом з ним впали прибутки, а на тлі цього може і визріє план з підвищенням тарифів на проїзд.

Нагадаємо, що загалом за часів мера Кличка вартість проїзду у громадському транспорті підвищувалась вже тричі. Спочатку це відбулось у 2015 році, коли вартість проїзду збільшили з 1,5 грн до 3 грн. У 2017 році вартість проїзду підвищили до 4 грн, а вже у 2018 році – до 8 грн. Таким чином, вартість проїзду у громадському транспорті підвищилась за 5 років більш ніж у 5 разів. Якщо враховувати, що Кличко керує містом шість років, а вартість проїзду підвищувалась тричі, то у середньому це відбувається кожні два роки. І останній раз вартість проїзду підвищували саме два роки тому.

Звісно, до виборів мер Кличко ніяких дій стосовно підвищення тарифів на проїзд робити не буде, адже потрібно бути політичним самогубцем, щоб підмочити собі рейтинг таким непопулярним кроком сам перед виборами. До виборів мера Києва залишилось два місяці. А от після того, як він всядеться в своє крісло на наступний термін, можна вже і наводити новий лад – і вартість – у комунальному транспорті.   

Всі новини Києва читайте на Depo.Київ

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme