Як не стати жертвою телефонних шахраїв

Час від часу ми дізнаємося новини або чуємо від знайомих про те, як довірливі українці стають жертвами шахраїв, але свято віримо в те, що з нами такого не станеться

Як не стати жертвою телефонних шахраїв…

Журналістка Depo.Київ сама ледь не стала жертвою телефонних аферистів. Тому ми вирішили дослідити історії, що траплялися з українцями після спілкування з шахраями. 

Це був звичайний робочий день, і я прискіпливо вдивлялася в монітор комп’ютера, коли задзвонив мобільний. Побачивши незнайомий номер, що починався з "067", я, не відриваючи очей від статті на екрані, відповіла на виклик.

- Слухаю вас.

- Служба безпеки "Ощадбанку" турбує. Чи є у вас картка нашого банку? - відповів мені добре поставлений чоловічий голос.

- Якого банку? - перепитала я.

- "Ощадбанку", - роздратовано сказав чоловік.

- Ні, немає. Але колись картка в мене була. Дуже давно, - відповідаю, вже не розуміючи, навіщо я розповідаю про це невідомо кому.

- Ви користуєтесь послугами іншого банку? Якого саме? Картки яких банків у вас є? - посипались раптом питання на іншому кінці дроту.

- Можливо й користуюся... А навіщо вам це? - запитала у свою чергу я.

- Користуйтеся й надалі, - швидко відповів чоловік і кинув слухавку.

Після цієї розмови сталося якось моторошно. Тоді я вирішила ще раз зателефонувати на цей номер, але він постійно був зайнятий. Стало остаточно зрозуміло, що це - шахрайство!

Швиденько продивившись форуми в інтернеті та почитавши історії ошуканих українців, я дізналася про різні види шахрайства, з якими доводиться стикатися людям. Мета роботи шахраїв незмінна - змусити вас віддати їм гроші. А от методи постійно змінюються.

Наприклад, киянин Максим пише, що йому подзвонили 3 березня і також представились службою безпеки "Ощадбанку". "В мене запитали, коли я останній раз користувався послугами цієї фінансової установи. Відповів - ніколи в житті. Знову питання - картою якого банку я користуюся? Я попросив співрозмовника представитися, він назвав своє прізвище (з голови моєї вилетіло моментально)", - пише киянин. 

За словами дописувача, він відповів співрозмовнику, що користується послугами іншого банку, назвавши його назву. "Розмова тривала 1 хвилину 33 секунд. На питання, який баланс на моїй карті, я відповів, що в районі 200 грн. Чоловік сказав, що моя інформація буде перевірена і поклав слухавку. "Дивний дзвіночок", - подумав я і проконсультувався у оператора банку. Почувши мою розповідь оператор сказала , що це - шахраї", - пише Максим.

Як не стати жертвою телефонних шахраїв  - фото 1

А от "форумчанка" Світлана була більш підготовленою до розмови. "Телефонують також з номера "091", представляються співробітниками "Ощадбанку", багато запитують, - пише жінка на одному з форумів. - Потім просять продиктувати останні цифри на картці. На питання, мовляв, з якого дива мені це по телефону диктувати, відповідають щось нерозбірливо про верифікацію і пластик. На моє категоричне "вишліть офіційний лист з "Ощадбанку" кинули слухавку".

На щастя, ці люди вчасно зрозуміли, що на тому кінці дроту не працівники банку, і тому їх заощадження залишись на їхніх картках. Але так було не у всіх.

Наприклад, дівчина на ім'я Катерина пише, що невідомий чоловік зателефонував її дідусю, вивідав необхідну для себе інформацію та зняв з банківської картки всю пенсію.

Як не стати жертвою телефонних шахраїв  - фото 2

У свою чергу, ще один ошуканий на ім’я Антон пише, що ці шахраї мають якийсь доступ до рахунків банків. "Сьогодні ошукали мою дружину, вона навіть не зрозуміла, як поповнила їм рахунок на 1500 гривень. При цьому їй назвали точну суму балансу на карті, набрала 3 цифри і все – грошей немає", - бідкаєтеся чоловік.

Як не стати жертвою телефонних шахраїв  - фото 3

Цікаво, що інколи шахраям вистачає лише номеру картки, що вибитий на пластику. Наприклад, відвідувач одного з форумів написав, що його теща сказала невідомій особі по телефону лише номери картки. PIN-код жінка навіть не казала, а гроші з рахунку зняли. 

Таких історій - безліч в Інтернеті. Випадки так званого "фішингу" трапляються постійно. Фішинг – це шахрайство в мережі. А назва цього прийому шахраїв походить від англ. fishing - "ловля на живця".

Найпростіший різновид фішингу - це банальний обман по телефону: шахрай видає себе за працівника банку і, посилаючись, наприклад, на збій в комп'ютерній системі і втрату даних, просить клієнта нагадати реквізити свого карткового рахунку.

Зрозуміти, що на дроті шахрай, можна відразу після того, як у вас попросять назвати ваш PIN-код і код, який зображено на звороті вашого пластика (CVV2/CVC2 - використовується при здійсненні покупок в Інтернеті). Обидва коди - це таємниця, яку в жодному разі не можна повідомляти ані банку, ані комусь ще.

Крім того, ніколи служба безпеки банку або справжні працівники фінустанови не будуть вам передзвонювати, щоб уточнити додаткові дані по картці. Так роблять лише шахраї!

Перечитавши десятки історій про телефонних шахраїв, можна вивести кілька правил, як не стати жертвою аферистів

1. Якщо вам подзвонили невідомі і представилися працівниками банку, в якому ви обслуговуєтеся, скажіть, що можете особисто прийти у будь-яке відділення фінустанови і на місці вирішити усі питання. Зазвичай телефонні шахраї після такої відповіді одразу кидають слухавку. 

2. Представники банку переважно телефонують зі стаціонарних телефонів. Якщо телефонують "банкіри" з якогось невідомого мобільного номеру, це має одразу насторожити. Постарайтеся сконцентруватися і одразу сприймати незнайомця як телефонного шахрая. Під час такого спілкування треба мати холодний розум, а не керуватися емоціями. Якщо відчуваєте, що аферист тисне на вас, і ви не можете справитися з цим, краще одразу кидайте слухавку і більше не відповідайте на дзвінки з цього номеру. 

3. За жодних умов не повідомляйте дані вашого особистого рахунку банку чи картки третім особам. Це ваші персональні дані, які маєте знати тільки ви. 

4. Якщо з якоїсь причини все ж трапилося так, що ви дали дані своєї картки, негайно повідомляйте в банк, блокуйте картку, а потім робіть собі новий "пластик". Можливо, зможете зіграти на випередження, і шахраї не встигнуть зняти ваші кошти.

5. Якщо ви таки поспілкувалися з телефонними аферистами, то після цього зателефонуйте у сервісну службу мобільного оператора, з якого був здійснений дзвінок. Більшість операторів ведуть спеціальну базу номерів, на які скаржилися стосовно шахрайства. Можливо, оператор взагалі заблокує такий номер. Крім цього, бажано попередити банк, від імені якого телефонували потенційні аферисти. Служба безпеки фінустанови повинна також вирішувати питання з телефонними шахраями. Ну і бажано подати заяву у поліцію.

Всі новини Києва читайте на Depo.Київ

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme