Як не стати жертвою телефонних шахраїв
Час від часу ми дізнаємося новини або чуємо від знайомих про те, як довірливі українці стають жертвами шахраїв, але свято віримо в те, що з нами такого не станеться
- Київ
-
15 березня 2016 19:00

Журналістка Depo.Київ сама ледь не стала жертвою телефонних аферистів. Тому ми вирішили дослідити історії, що траплялися з українцями після спілкування з шахраями.
Це був звичайний робочий день, і я прискіпливо вдивлялася в монітор комп’ютера, коли задзвонив мобільний. Побачивши незнайомий номер, що починався з "067", я, не відриваючи очей від статті на екрані, відповіла на виклик.
- Слухаю вас.
- Служба безпеки "Ощадбанку" турбує. Чи є у вас картка нашого банку? - відповів мені добре поставлений чоловічий голос.
- Якого банку? - перепитала я.
- "Ощадбанку", - роздратовано сказав чоловік.
- Ні, немає. Але колись картка в мене була. Дуже давно, - відповідаю, вже не розуміючи, навіщо я розповідаю про це невідомо кому.
- Ви користуєтесь послугами іншого банку? Якого саме? Картки яких банків у вас є? - посипались раптом питання на іншому кінці дроту.
- Можливо й користуюся... А навіщо вам це? - запитала у свою чергу я.
- Користуйтеся й надалі, - швидко відповів чоловік і кинув слухавку.
Після цієї розмови сталося якось моторошно. Тоді я вирішила ще раз зателефонувати на цей номер, але він постійно був зайнятий. Стало остаточно зрозуміло, що це - шахрайство!
Швиденько продивившись форуми в інтернеті та почитавши історії ошуканих українців, я дізналася про різні види шахрайства, з якими доводиться стикатися людям. Мета роботи шахраїв незмінна - змусити вас віддати їм гроші. А от методи постійно змінюються.
Наприклад, киянин Максим пише, що йому подзвонили 3 березня і також представились службою безпеки "Ощадбанку". "В мене запитали, коли я останній раз користувався послугами цієї фінансової установи. Відповів - ніколи в житті. Знову питання - картою якого банку я користуюся? Я попросив співрозмовника представитися, він назвав своє прізвище (з голови моєї вилетіло моментально)", - пише киянин.
За словами дописувача, він відповів співрозмовнику, що користується послугами іншого банку, назвавши його назву. "Розмова тривала 1 хвилину 33 секунд. На питання, який баланс на моїй карті, я відповів, що в районі 200 грн. Чоловік сказав, що моя інформація буде перевірена і поклав слухавку. "Дивний дзвіночок", - подумав я і проконсультувався у оператора банку. Почувши мою розповідь оператор сказала , що це - шахраї", - пише Максим.
А от "форумчанка" Світлана була більш підготовленою до розмови. "Телефонують також з номера "091", представляються співробітниками "Ощадбанку", багато запитують, - пише жінка на одному з форумів. - Потім просять продиктувати останні цифри на картці. На питання, мовляв, з якого дива мені це по телефону диктувати, відповідають щось нерозбірливо про верифікацію і пластик. На моє категоричне "вишліть офіційний лист з "Ощадбанку" кинули слухавку".
На щастя, ці люди вчасно зрозуміли, що на тому кінці дроту не працівники банку, і тому їх заощадження залишись на їхніх картках. Але так було не у всіх.
Наприклад, дівчина на ім'я Катерина пише, що невідомий чоловік зателефонував її дідусю, вивідав необхідну для себе інформацію та зняв з банківської картки всю пенсію.
У свою чергу, ще один ошуканий на ім’я Антон пише, що ці шахраї мають якийсь доступ до рахунків банків. "Сьогодні ошукали мою дружину, вона навіть не зрозуміла, як поповнила їм рахунок на 1500 гривень. При цьому їй назвали точну суму балансу на карті, набрала 3 цифри і все – грошей немає", - бідкаєтеся чоловік.
Цікаво, що інколи шахраям вистачає лише номеру картки, що вибитий на пластику. Наприклад, відвідувач одного з форумів написав, що його теща сказала невідомій особі по телефону лише номери картки. PIN-код жінка навіть не казала, а гроші з рахунку зняли.
Таких історій - безліч в Інтернеті. Випадки так званого "фішингу" трапляються постійно. Фішинг – це шахрайство в мережі. А назва цього прийому шахраїв походить від англ. fishing - "ловля на живця".
Найпростіший різновид фішингу - це банальний обман по телефону: шахрай видає себе за працівника банку і, посилаючись, наприклад, на збій в комп'ютерній системі і втрату даних, просить клієнта нагадати реквізити свого карткового рахунку.
Зрозуміти, що на дроті шахрай, можна відразу після того, як у вас попросять назвати ваш PIN-код і код, який зображено на звороті вашого пластика (CVV2/CVC2 - використовується при здійсненні покупок в Інтернеті). Обидва коди - це таємниця, яку в жодному разі не можна повідомляти ані банку, ані комусь ще.
Крім того, ніколи служба безпеки банку або справжні працівники фінустанови не будуть вам передзвонювати, щоб уточнити додаткові дані по картці. Так роблять лише шахраї!
Перечитавши десятки історій про телефонних шахраїв, можна вивести кілька правил, як не стати жертвою аферистів.
1. Якщо вам подзвонили невідомі і представилися працівниками банку, в якому ви обслуговуєтеся, скажіть, що можете особисто прийти у будь-яке відділення фінустанови і на місці вирішити усі питання. Зазвичай телефонні шахраї після такої відповіді одразу кидають слухавку.
2. Представники банку переважно телефонують зі стаціонарних телефонів. Якщо телефонують "банкіри" з якогось невідомого мобільного номеру, це має одразу насторожити. Постарайтеся сконцентруватися і одразу сприймати незнайомця як телефонного шахрая. Під час такого спілкування треба мати холодний розум, а не керуватися емоціями. Якщо відчуваєте, що аферист тисне на вас, і ви не можете справитися з цим, краще одразу кидайте слухавку і більше не відповідайте на дзвінки з цього номеру.
3. За жодних умов не повідомляйте дані вашого особистого рахунку банку чи картки третім особам. Це ваші персональні дані, які маєте знати тільки ви.
4. Якщо з якоїсь причини все ж трапилося так, що ви дали дані своєї картки, негайно повідомляйте в банк, блокуйте картку, а потім робіть собі новий "пластик". Можливо, зможете зіграти на випередження, і шахраї не встигнуть зняти ваші кошти.
5. Якщо ви таки поспілкувалися з телефонними аферистами, то після цього зателефонуйте у сервісну службу мобільного оператора, з якого був здійснений дзвінок. Більшість операторів ведуть спеціальну базу номерів, на які скаржилися стосовно шахрайства. Можливо, оператор взагалі заблокує такий номер. Крім цього, бажано попередити банк, від імені якого телефонували потенційні аферисти. Служба безпеки фінустанови повинна також вирішувати питання з телефонними шахраями. Ну і бажано подати заяву у поліцію.
Всі новини Києва читайте на Depo.Київ
Всі новини на одному каналі в Google News
- 18:30 САП відкрила кримінальне провадження проти в.о. віцепрем'єрки Стефанішиної
- 17:50 Рада відправила у відставку уряд Шмигаля
- 16:30Ченнінг Татум у трейлері комедії "Грабіжник за покликанням": правдива історія про злочинця, який переховувався в магазині іграшок ФОТО Відео
- 11:53Посадовці медзакладу на Київщині підозрюються у махінаціях з мільйонними збитками
- 19:10Кличко закликав парламент не позбавляти військових допомоги від столичної громади
- 16:37Київ отримав від Тампере ще пасажирські автобуси, які використовуватимуться для гуманітарних цілей, – Кличко ФОТО
- 16:01 Шмигаль подав у відставку з посади прем'єра (ДОКУМЕНТ)
- 15:22Завтра розпочнеться реставрація Будинку Євменія Зеленського (Садиби Зеленських), – КМДА
- 13:55 Рада ратифікувала угоду про створення Спецтрибуналу щодо злочину агресії проти України
- 09:40Під час повітряної атаки на Київщині ефективно працювали перехоплювачі дронів з "Чистого неба"
- 22:05В Києві тимчасово зупинять фунікулер
- 18:48Під Бучею копи застрелили чоловіка, який кинув в них гранату (ФОТО) ФОТО
- 15:50За пів року у 22 медзакладах країни проведено 304 пересадки органів
- 22:17"Тоталітаризмом тхне все сильніше", – Кличко про дії влади
- 20:36Іспити у розпалі: Як українські ветерани вступають до Київського національного університеті будівництва та архітектури ФОТО
- 19:45 В Одесі затримали іноземця, який застрелив у Києві власника СТО ФОТО Відео
- 19:20 ДБР оголосила підозру голові "Центру протидії корупції" Шабуніну
- 21:33Працюють верхолази, слідчі та кінологи: У столиці продовжують ліквідовувати наслідки нічного ворожого удару (ВІДЕО) Відео
- 21:1111 посадовців КМДА отримали підозру за збитки завдані міському бюджету, що сягнули майже 200 млн грн