Щастить, як потопельнику: Чому дощі і далі заливатимуть "Героїв Дніпра"

У боротьбі з наслідками негоди міська влада фактично відрізала собі відхідні шляхи хаотичною забудовою і "кривим" проектом торговельного центру над метро

Щастить, як потопельнику: Чому дощі і да…

Злива 4 травня наробила чимало збитку в столиці: нетривалий, але потужний дощ з градом почергово пройшовся районами міста, залишаючи по собі затоплені дороги, двори і підземні переходи. Особливо вразили користувачів соцмереж світлини затоплених по вінця входів до станції метро "Героїв Дніпра".

Одразу зауважимо, що, попри апокаліптичну картину, затоплені тільки входи: сама станція з касовою залою захищена піднятими гермозатворами і, вочевидь, не постраждала. Тож варто відкачати воду, відмити сходові марші, і "Героїв Дніпра" знову буде готова до роботи. Втім, важливим лишається питання, чому так сталося і чи загрожують затоплення в майбутньому. Depo.Київ вирішили розібратися в цьому більш детально.

Частково закритий гермозатвор на одному зі входів на станцію "Героїв Дніпра" 7 травня 2020 року. Вода відкачана, сходи відмиті. 

Передусім слід розуміти, що "Героїв Дніпра", маючи входи нижче поверхні, затоплюється не перший раз. "Саме такий вигляд ця станція мала під час сильних дощів, там навіть окрема інструкція є на такі випадки, оскільки явище часте, – пояснив фотограф, знавець столичної підземки Олег Тоцький. – Щоправда, при будівництві ТЦ могли би цю проблему і вирішити якось, посиливши "ливньовку".

Торговельний центр, згаданий співбесідником Depo.Київ, – скандальний "Оазис", зведення якого почалося в 2016 році під виглядом "укріплення грунтів" і завершилося за підтримки мера Віталія Кличка попри протести місцевих мешканців. За логікою, триповерхова споруда, яка накрила відкриту чашу перехідного кільця, мала би захистити "Героїв Дніпра" від підтоплення. Проте, очевидно, не так сталося, як гадалося. На думку порталу "Моя Оболонь", який також зацікавився затопленням входів до "підземки", саме будівництво ТЦ ускладнило ситуацію. Зокрема тому, що були забетоновані дощостоки-резервуари перед напівпідземними переходами, також зникли дощоприймачі вздовж внутрішнього периметру чаші, а рівень всередині кільця був піднятий. При цьому, зазначимо, аби "розвести" потік пасажирів і покупців по периметру були прокладені обхідні галереї до входів метро. І ними вода йде одразу в "підземку", що добре видно навіть за три дні по повені – по підмочених підлогах.

Сліди підтоплення на підходах до "Героїв Дніпра". Обхідна галерея – праворуч від входу, за магазином.

Але є ще кілька чинників, кожен з яких міг внести свою лепту в затоплення станції. Аби краще їх зрозуміти, слід нагадати відповідь "Київавтодора" на запит Depo.Київ щодо іншої подібної проблеми міста – затоплення під час дощів проїзду під шляхопроводом на "Лівобережній". Дорожники прямо кажуть: проблема там відносно свіжа – до 2006 року калюж, а яких топляться автівки, на "Лівобережці" не було. Все змінилось, коли в районі почали масово зводити висотні житлові будинки, що призвело до фактичного збільшення обсягів водозбору. Навколо будинків все асфальтується, і дощова вода, яка раніше йшла в грунт, тепер може піти тільки в дощову каналізацію. А та на "Лівобережній" проектувалася півстоліття тому і була розрахована на забудову згідно Генплану, а не на будівельні рекорди Омельченка, Черновецького, Попова і Кличка.

Кожен заасфальтований клаптик газону – це не відведена в землю вода, яка має кудись подітися. А внаслідок будівництва зникає вже не просто площина, а й чималий обсяг грунту, який міг бути насичений дощовою водою. Всі ці сотні й тисячі кубометрів фундаментів і підземних поверхів, тобто закопаного під землю бетону, могли б бути водою, яка лишилася в землі і не наробила лиха. Тепер вона шукає, куди подітися. І підземний перехід – ідеальна "схованка", що також підтверджено на Героїв Дніпра, тільки вже не на станції метро, а на вулиці. От, наприклад, багатостраждальний перехід, який регулярно затоплюється вже кілька років поспіль.

Тепер розберемося, що ж за останні відбулося навколо станції метро. В цьому допоможуть старі фото – наприклад, кінця 1980-х. Протягом 1990-х територію навколо "обсипало" ларьками, але кардинально вона не змінилася. Капітальні метаморфози сталися в 2000-х.

Про те, що зникли газони всередині кільця, навіть не будемо – подивимося навколо. Над тунелями, що ведуть до метродепо, з'явилася парковка (1) – отже, ця земля з водовідводу вийшла. З протилежного боку виріс "Дрімтаун-2", також з парковкою, лишивши тільки клаптик газону біля кільця, який під час будівництва також "схуд" (2). Зникли зелені плями біля трамвайного кільця (3) і зупинки автобусів на Вишгород, де виріс ринок "Оболонь" (4). Під час будівництва були повністю зрізані зелені клаптики насипу навколо переходів (5) – там були побудовані підземні торгові площі та розвантажувальні термінали. Все це, зрозуміло, тільки посприяло збільшенню не прийнятої грунтом вологи. І при цьому, як згадувалося вище, були знищені великі дощоприймачі-резервуари (6) – тепер на їхньому пародія на водовідведення яка зі своєю функцією, що очевидно, впоратися не здатна.

Додати сюди "бонус" – ще два "сарайчики" невідомого призначення, що саме зараз будуються напроти будинку по вул. Героїв Дніпра, 30 – і стане зрозуміло, що нинішній потоп є лише "першою ластівкою" майбутніх проблем. Яка ще й дуже вдало "прилетіла" – під час карантину, коли метро не працює. Що буде, якщо подібна негода заллє працюючу "підземку", можна лише здогадуватися.

За даними порталу "Моя Оболонь", споруди невідомого призначення будує забудовник "Оазиса" – "Елікон".

Споруди зводяться впритул до житлового будинку. 

На ближчому до кільця майданчику у найнезручнішому місці, до якого неможливо підійти, знайшовся "паспорт", згідно якого будується "будинок побуту". На другому майданчику жодної інформації немає.

На те, що міська влада зробить висновки і терміново візьметься за виправлення ситуації, розраховувати навряд чи доводиться – відхідні шляхи вона собі вже фактично відрізала хаотичною забудовою і "кривим" проектом ТЦ над "Героїв Дніпра". Тож місцевим мешканцям, не виключено, час вигадувати обхідні шляхи від сусідньої "Мінської", яка опадів не боїться. Принаймні, поки що.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Київ

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

data-matched-content-rows-num=1 data-matched-content-columns-num=4 data-matched-content-ui-type="image_stacked"