ТРЦ на дорозі: Як "права рука" Черновецького зводить бетонного монстра прямо на проїзній частині

У 2012 році Денис Басс, який був першим заступником мера Черновецького, поїхав до Москви, але його справа у столиці України досі процвітає. Саме компанія, якою фактично володіє батько ексчиновника, зводить скандальний ТРЦ на лінії швидкіскного трамваю на Борщагівці 

Денис Гонтар

У нинішньої влади Києва є якийсь сумнівний "пунктик" з будівництва торговельно-розважальних центрів всередині або над транспортними об’єктами. Кілька років тому мер Кличко вліз у скандал, коли фактично "відбілював" будівництво ТРЦ над станцією метро "Героїв Дніпра". Тепер, щоб пройти на станцію, пасажир – а керівництво торгового центру періодично перекриває обхідні галереї – має зайти до ТРЦ, а вже звідти йти на перон. Але після дощу, як і раніше, станцію "Героїв Дніпра" заливає водою. Тепер визрів новий скандал, пов'язаний, на цей раз, із будівництвом торгово-розважального центру над кінцевою зупинкою швидкісного трамваю на проспекті Леся Курбаса.

Для початку – трохи історії. Над трамвайною зупинкою будують вже другу чергу ТРЦ під назвою "Апрель". Перша черга була здана в експлуатацію у 2014 році і розміщується навпроти кінцевої зупинки швидкісного трамваю. Вочевидь, власнику так сподобалось будувати на проспекті Леся Курбаса, що він вирішив звести ще й "Апрель-2". Планувалось, що цей комплекс введуть в експлуатацію наприкінці 2018 року, проте криза внесла свої корективи, і станом на осінь 2018 року було зведено лише перший поверх майбутнього ТРЦ.

За проєктом, станція швидкісного трамваю "Кільцева дорога" буде розташована прямісінько всередині цього комплексу. Тобто, приїхавши на цю станцію, пасажир одразу потрапить у світ бутіків, з якого йому треба буде якось вибратись. Що дуже нагадує ситуацію з ТРЦ над станцією метро "Героїв Дніпра".

Фото: Вечірній Київ 

Можна сказати, що столична влада пішла на усе заради зведення такого торговельного центру. Адже, наприклад, на станції "Кільцева дорога" відбувалось технічне обслуговування вагонів і, наприклад, після рейсу за потреби можна було щось підкрутити у рухомому складі. Проте одразу після початку будівництва ТРЦ було вирішено, що техобслуговування трамваїв можна проводити навіть між станціями. Тому почали зводити додаткову колію до вже двох існуючих на відрізку від станції "Кільцева дорога" до станції "Ромена Ролана". Проте не слід забувати, що трамвай може зійти з колії, скажімо, у самому ТРЦ, і як його тоді поставити назад на колії, відповіді немає. Очевидно, що процес буде ускладнено, адже краном цього в будівлі не зробиш, та й простір для маневрів тягача будуть обмежено.

У 2018 році місцеві активісти підняли галас щодо зведення ТРЦ у системі швидкісного трамваю, але будівництво продовжилось. На сьогоднішній день вже зведено чотири поверхи, і будівництво триває. Зупинку"Кільцева дорога" вже просто не впізнати, бо на її місці виріс бетонний монстр.

І ось днями розгорівся новий скандал. Столичний блогер Сергій Наумович на своїй сторінці у Facebook опублікував фото, на якому видно, як під час будівництва ТРЦ було буквально "вкрадено" одну смугу дорожнього руху.

На цьому відрізку, як і по усьому проспекту Леся Курбаса, було три смуги для руху автомобілів, а тепер біля будівництва ТРЦ їх лише дві.

На фото чітко видно, що забудовник своїми конструкціями просто виліз на третю смугу дорожнього руху. Тобто, що може відбутись в подальшому? Коли проспектом рухаються машини у три смуги, а в якомусь місці вони наче горловина пляшки звужуються до двох смуг, утворюється величезний затор, з якими так полюбляє боротися мер Кличко. Фактично забудовник утворив ще одну аварійно-небезпечну ділянку на дорозі.

Проте вже за кілька днів після того, як соцмережі вибухнули від такого нахабства, забудовник зробив "хід конем". До своєї конструкціє, яка зайняла третю смугу дороги, було додано кілька бордюрів, що поклали по діагоналі, та наварено відбійник, наебто там, де зводять ТРЦ, завжди було тільки дві смуги.

До речі, навіть на офіційному сайті майбутнього ТРЦ "Апрель" є камера, що показує наживо будівцництво. Так от, на відо видно, що дійсно третя смуга дорожнього руху фактично стала придатком до ТРЦ.

Згідно публічної кадастрової карти України, ділянка, на якій зводять ТРЦ, є в комунальній власності. Її площа складає більше двох гектарів. Цільове призначення – для розміщення та експлуатації будівель і споруд міського електротранспорту. Також вказано, що ця ділянка призначена для реконструкції зупинкової станції лінії швидкісного трамваю від вул. Старовокзальної до Великої Кільцевої дороги з будівництвом комплексів громадського призначення – ст. "Кільцева дорога".

Будівництво ТРЦ виконує приватна фірма "Київпроект девелопмент". Заходимо до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. В цьому реєстрі вказано, що фірма "Київпроект девелопмент" зареєстрована за адресою проспект Леся Курбаса, 19, а це через дорогу від скандального будівництва. Кінцевим бенефіціарним власником цієї фірми є контора, що зареєстрована на Кіпрі. Проте серед засновників компанії є ще фірма з довгою назвою "Компанія з управління активами "Система капітального інвестування", яка діє в інтересах венчурного закритого інвестфонду "Третій інвестиційний фонд "СКІ". І цей фонд, і компанія, що діє від його імені, зареєстровані за однією адресою – вулиця Дмитрівська, 33-35 літера "г".

Зазначимо, що нам не вдалося знайти адресу під назвою Дмитрівська, 33-35 літера "г". Це загалом декілька адрес одразу, адже на Дмитрівській є кілька будівель: 33, 35-а, 35-б, 35-в і 35-д. Будівлі з літерою "г" в цій групі і ніде на вулиці нема, хоча наявність наступної "д" дозволяє припустити, що вона колись давно існувала.

Згідного все того ж Єдиного реєстру юридичних осіб, кінцевим бенефіціарним власником фірми "Система капітального інвестування" є Яків Семенович Басс, який вніс до статутного фонду фірми майже 25 мільйонів гривень. Цей громадянин є батьком першого заступника голови КМДА Дениса Яковича Басса, який працював за часів мерства Леоніда Черновецького. Простіше кажучи, Денис Басс був "правою рукою" Черновецького і займався втіленням усіляких інфраструктурних проектів у столиці. Після того, як, у 2010 році, до влади в Україні прийшов Янукович, Леоніда Черновецького фактично усунули від влади у столиці, призначивши замість нього головою КМДА свою людину – Олександра Попова. Черновецький тоді втік за кордон. А от Денис Басс після цього переїхав до Москви, де у 2012 році навіть очолював компанію "Інтурист", що займалась туризмом та мала в своєму активі один з найкрутіших готелів Москви з назвою "Космос". Проте, як бачимо, у Києві бізнес у колишнього першого заступника Черновецького також процвітає.

Отже, ТРЦ на проспекті Леся Курбаса зводиться на землі, які належить місту і керується "Київпастрансом". Хоча ще кілька роківтому у мерії казали, що "Київпастранс" просто є замовником реконструкції кінцевої станції швидкісного трамваю "Кільцева дорога", а приватний інвестор усе зробить за власні кошти. Але не слід забувати про те, що ще у 2008 році Київрада ухвалила рішення "Про надання та передачу комунальному підприємству "Київпастранс" земельних ділянок для реконструкції зупинкової станції лінії швидкісного трамвая від вул. Старовокзальної до Великої Кільцевої дороги з будівництвом комплексів громадського призначення - ст. "Кільцева дорога" у Святошинському районі м. Києва".  Нагадаємо, тоді уся повнота влади у Києві була в руках однієї людини – Леоніда Черновецького, а його перший заступник Денис Басс опікувався саме транспортною темою у столиці. 

Цього разу скандал з цим ТРЦ на проспекті Леся Курбаса зацікавив радника мера Кличка Максима Бахматова, який де факто має досить широкі повноваження у мерії, а на люди намагається грати роль опікувача містом. Він написав у Facebook, що шокований побаченим і дав вказівку з'ясувати, що до чого. 

Проте вже наступного дня Максим Бахматов написав величезний пост на своїй сторінці у соціальній мережіпро те, скільки лиха залишили "папєрєдніки", і що усе потрібно вирішувати саме чинній владі, але вже за підтримки народних депутатів. Наприкінці свого посту радник Кличка згадав і про ТРЦ на проспекті Леся Курбаса. Проте, на думку Бахматова, цим має займатися МВС, адже воно відповідає за дороги у столиці. 

Втім, ця ситуація змушує згадати ще один, зовсім свіжий скандал – із надбудовою мансарди над Майданом, коли приватна особа просто взяла і побудувала собі додатковий поверх, не переймаючись через жодні дозвільні документи. Тоді мер Віталій Кличко кинувся "на захист Києва" і дах наче як мали відновити… Але не сталося: щойно інформаційна хвиля спала, над Майданом знову надбудували поверх, вже під виглядом чи то ремонту, чи то реконструкції даху. І в мерії на цей раз нічичичрк – мовчать і всі відповідальні особи, і Кличко, і його грізний радник Бахматов.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Київ