Реконструкція моста Патона: Як подолати транспортний колапс

Міська влада столиці запустила процес реконструкції моста Патона вперше за 68 років, але не факт, що це допоможе вирішити проблему з заторами 

Сергій Фоменко
Шеф-редактор регіональної редакції Depo.Київ
Реконструкція моста Патона: Як подолати…
Міст Патона

Комунальна корпорація "Київавтодор" оголосила тендер на проєктування реконструкції мосту Патона. Очікувана вартість проєктування складе 47,208 мільйонів гривень, а самі роботи повинні закінчити до кінця 2022 року.

Depo.Київ розповідає про те, що відомо про майбутню реконструкцію багатостраждальної переправи та чи допоможе відновлення мосту Патона подолати транспортний колапс у місті.

Від першого в світі до аварійного

Проєкт переправи розробили під керівництвом видатного академіка Євгена Патона у 1940-х роках. Фахівці взяли за ідею результати досліджень Патона в галузі електрозварювання, а саме – технологію заміни клепаних мостових конструкцій суцільнозварними.

Для проєкту бетонних опор були використані напрацювання для Наводницького мосту, який будували на цьому місці до початку війни, але майже всі конструкції підірвали в 1943 році під час битви за місто у Другій світовій війні.

Проєкт нового мосту затвердили у 1949 році та почали будівництво. Усі металоконструкції були виготовлені в тодішньому Дніпропетроську та привезені до столиці залізницею. Вони були зварені безпосередньо на місці будівництва. Роботи завершилися влітку 1953 року, а офіційно переправу відкрили 5 листопада. Міст назвали на честь Євгена Патона, який не дожив до відкриття три місяці.

Відкриття мосту Патона 1953 рік

Відкриття мосту Патона

Міст Патона став першою в світі суцільнозварною переправою. Його довжина – 1 543 метри, що на 300 метрів довше за вулицю Хрещатик. Для зведення зварили 264 балки, кожна з яких 3,6 метра заввишки та 29 метрів завдовжки. Ширина проїжджої частини між бордюрами – 21 метр, а тротуарів для пішоходів – 3 метри. На вʼїзді з боку правого берега встановили колонади парадного входу (пропілеї).  А також – парадні колони з лівого берега. На самому мосту облаштували декоративно-художню огорожу. 

У 1954 році через міст запустили трамвайну лінію. А у 1968 році після падіння автобуса у Дніпро для покращення безпеки руху вперше в Радянському союзі облаштували огорожу-відбійник. 

У 2004 році інститути імені Шимановського та Патона розробили проєкт реконструкції мосту, який передбачав розширення проїзної частини з 21 м до 33 м. Це б дозволило облаштувати вісім смуг транспорту по 3,5 м кожна, смуги безпеки та два тротуари дя пішоходів по 1,2 м.

У 2012 році на переправі відремонтували тротуари та деформаційні шви, замінили бар'єрне огородження й підсилили стовпи освітлення, але повну реконструкцію не проводили. У 2017 році міст Патона визнали аварійним, фахівці зазначали, що він отримував колосальне навантаження, яке не відповідало проєктним розрахункам. Тим паче, що за 68 років експлуатації його не ремонтували жодного разу. Для зменшення потоку транспорту рух двома крайніми смугами було обмежено.

Обмеження руху мостом Патона 

Обмеження руху мостом Патона Фото: Ihor Ivanov

Улітку 2020 року депутат Київради Олександр Пабат написав до КП "Київавтошляхміст" депутатське звернення, аби дізнатися, коли перестануть діяти обмеження щодо руху мостом. На що комунальне підприємство дало відповідь, що переправа перебуває в непрацездатному стані, а повне відновлення руху можливе тільки після реконструкції.

 Відповідь КП "Київавтошляхміст": Міст Патона в непрацездатному стані.

Міст Патона в непрацездатному стані. Відповідь КП "Київавтошляхміст" Фото: Олександр Пабат

Через обмеження смуг руху переправа стала одним із символів транспортного колапсу в столиці, оскільки кількість автомобілів не зменшилась і місто постійно страждає від заторів на мосту Патона.

Також переправа "славиться" своєю небезпечною транспортною розв'язкою з занедбаними підйомами, які роблять майже неможливим потрапляння на переправу велосипедом або пішки.

Після останнього огляду в 2020 році фахівці дійшли висновку, що треба терміново відремонтувати або замінити поперечні балки за всією довжиною мосту, проміжні опори № 21 та № 11, стовпи освітлення та огорожі.

У вересні 2020 року в КМДА повідомили про заплановану реставрацію мосту.

Що планують зробити 

Переможця конкурсу на проєктування реконструкції мосту Патона планують визначити наприкінці березня. Першочергово буде розроблено ескізний проєкт. Про це повідомив заступник голови КМДА Олександр Густєлєв.

В рамках реконструкції мосту планують відремонтувати проїзжу частину та тротуари, встановити бар'єрну та перильну огорожу, відремонтувати конструкції прогонових будов, опори та опорні частини мосту, а також сполучення із мостом.

Окрім цього відремонтують сходи та пропілеї на правому березі та відреставрують колони на лівому. Також планується ремонт засобів навігації у судноплавних прогонах мосту, оглядових проходів під прогонами та мережі дощової каналізації занеобхідності.

Міст Патона

Міст Патона Фото: 24 канал

За словами Олександра Густєлєва, влада планує розширення мосту до восьми смуг (зараз їх сім). Він також пообіцяв облаштування велосипедних доріжок в обидва напрямки та розширення тротуарів для променадної частини переправи.

Технічне завдання передбачає можливість прокладання трамвайних колій, а також – підйому та спуску пішоходів на Венеціанський острів.

Заступник Кличка зазначив, що під час реконструкції повного перекриття руху мостом не планується, адже міст Патона – одна з важливих транспортних артерій, що з’єднує правий берег столиці з лівим. 

Повністю реконструкцію мосту Патона планують завершити до 31 грудня 2025 року. 

Перевозити не автівки, а киян

Експерт з транспортного планування Дмитро Беспалов

Дмитро Беспалов

Ми звернулись до експерта з транспортного планування Дмитра Беспалова, який розповів, яким чином можна поліпшити транспорту ситуацію між лівим та правим берегом після реконструкції мосту Патона.

За його словами, за допомогою розширення кількості смуг міська влада хоче збільшити пропускну здатність переправи, але потрібно перевозити не транспорт, а людей. 

Він зазначив, що замість пропускної здатності (автівки) потрібно збільшувати провозну (люди). Тобто зробити так, щоб мостом можна було перевозити максимальну кількість пасажирів. 

Дмитро Беспалов вважає, що це можна зробити за рахунок облаштування велосипедних доріжок, смуг для руху громадського транспорту, розвитку пішохідної інфраструктури та повернення трамвайних колій.

Трамвай може суттєво розвантажити переправу 

У 1954 році через міст запустили трамвайну лінію, яка сполучала лівобережну систему київського трамваю з правобережною. У 2004 році трамвайну лінію прибрали, а замість неї додали реверсну смугу, поява якої призвела до збільшення ДТП зі смертельними наслідками при зіткненні лоб в лоб.

Розділення трамвайної мережі спричинило численні акції протесту та збори підписів проти припинення трамвайного сполучення між берегами Дніпра. Після прибирання трамваю з мосту Патона ним запустили тролейбусну лінію, але вона була нездатна перевезти трамвайні пасажиропотоки.

Громадська організація "Рада з урбаністики Києва" запропонувала різні ідеї і зібрала найбільш-вірогідні маршрути-сценарії трамвая, який через міст Патона знову може об'єднати 2 береги Дніпра в столиці. Як вже казав Дмитро Беспалов, рейковий транспорт може суттєво поліпшити провозну здатність мосту.

Згідно з їхніми розробками, трамвай буде їхати по центру дороги від Дарницької площі і майже не пересікатися з автомобілями. Острівні станції будуть зв'язані з існуючими підземними пішохідними переходами.

Відновлення мостом трамваного руху дозволятиме провезти до 25 тисяч осіб за годину в один бік. Це майже у 8-10 разів більше, ніж по одній автомобільній смузі. Голова ГО "Рада з урбаністики Києва" Віталій Селик запевняє, що це дозволить доїзжати від Дарницької площі до Бесарабки за 15-20 хвилин. На сьогодні урбаністи розробили три варіанти трамвайного маршруту через міст Патона.

Трамвайний маршрут через міст Патона

За першим варіантом трамвай проходитиме через бульвар Дружби народів, повертатиме в короткий тунель перед Печерським мостом, а далі рухатиметься реверсом бульваром Лесі Українки з острівними виходами на зупинки, які розмістяться на бульварній частині з подальшим з'єднанням з Борщагівським трамваєм.

Карта трамвайниого маршруту через міст Патона

Другий варіант передбачає вхід трамвая тонелем в гору на площі Героїв ВВВ (біля Батьківщини-Матері) і подільший вихід на місці кас Палацу Спорту.

Другий варіант трамвайного маршруту від моста Патона

Третій варіант: трамвай курсуватиме бульваром Дружби народів з тунельним проходом під Печерським мостом і естакадою-поворотом на Либідську площу. Далі маршрут прямуватиме вулицею Антоновича і буде зливатись з Борщагівським трамваєм на вулиці Саксаганського.

Ще один варіант трамвайного маршруту через міст Патона

За словами Віталія Селика, найдешевший варіант трамваю через бульвар Лесі Українки обійдеться орієнтовно в 45-55 мільйонів доларів. Це вартість десяти поїздів метро, або чотирьох скляних мостів біля арки Дружби народів, або 500 метрів будівництва глибокого метро.

В проєкті міської влади врахована можливість облаштування трамвайних колій, але про конкретні плани щодо відновлення травмайного руху мостом Патона в КМДА поки, на жаль, не йдеться. 

Всі новини Києва читайте на Depo.Київ

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme