Реформа по-тихому: Коли і як в Києві запрацює е-квиток

Вже котрий рік чиновники з мерії обіцяють запровадити електронний квиток, але процес йде дуже кволо, і всі потуги поки що закінчувалися нічим

Ще за часів мерства Леоніда Черновецького міська влада обіцяла запровадити так званий електронний квиток для сплати проїзду у громадському транспорті. Потім це ж саме робили чиновники Попова, згодом – Кличка. Останні, судячи з усього, просунулися найдалі. Наприкінці вересня міський голова анонсував, що е-квиток буде презентований киянам протягом місяця. Згодом чиновники з мерії вказали конкретну дату запровадження системи – 1 листопада. В автобусах, трамваях і тролейбусах з'явилися термінали-валідатори для зчитування карток і зникли звичні з дитинства механічні компостери. А днями на сайті Київської міськдержадміністрації було розміщене розпорядження, що автоматизована система обліку оплати проїзду у громадському транспорті розпочинає свою роботу 30 жовтня. Поки що – у дослідному режимі.

Напередодні запровадження е-квитка, 29 жовтня, кореспондент Depo.Київ перевірив, наскільки готові до цього кондуктори та інші працівники "Київпастрансу", як-то кажуть, на місцях. Як з'ясувалося, на кінцевій станції швидкісного трамваю Борщагівської лінії її працівники взагалі нічого не знають про новинку. В касах електронний квиток придбати неможливо. Контролер біля турнікету розповів, що вони також чули про впровадження е-квитка, але жодних пояснень керівництво їм не надавало. Крім того, контролер порадив поки купувати звичайні паперові талони або проїзний на листопад і не морочити собі голови. Таку саму пораду дав один з водіїв трамваю, що працює на маршруті №18. Мовляв, поки повністю запровадять цей е-квиток, мине час, як мінімум, до Нового року.

Слід зазначити, що поки що не у всіх вищезгаданих трамваях є валідатори, що скануватимуть е-квитки. А от у тролейбусі №14 вони є. Проте кондукторка на маршруті, з якою вдалося поспілкуватися, заявила, що не має гадки, як вони працюватимуть і де придбати електронний квиток. Та ж сама історія і в автобусі маршруту №114: у салоні висять три новенькі електронні пристрої, але як ними користуватися і що до них прикладати, кондуктори не в курсі.

Валідатори монтуються на чорні "шайби", які висять у громадському транспорті вже давно

У розпорядженні Кличка, розміщеному на сайті мерії, вказано, що дослідна експлуатація автоматизованої системи обліку оплати проїзду у міському пасажирському транспорті вводиться у дію з 30 жовтня. Між тим, сам Кличко 31 жовтня заявив, що тестування роботи електронного квитка розпочнеться, все ж таки, з 1 листопада. Він діятиме у всіх видах громадського транспорту на основі безконтактної електронної пластикової картки.

Е-квиток можна буде поповнювати: далі достатньо лише піднести картку до валідатора для оплати проїзду. Контролери ж матимуть спеціальні прилади для перевірки транспортної картки пасажира. Придбати картку можна буде у касах метрополітену, "Київпастрансу", муніципальних та комерційних кіосках ("Союздрук", "ТурІнфо", "Т-Кіоск").

Спеціальні пристрої для е-квитка мають бути встановлені не тільки в трамваях, тролейбусах і автобусах, а також у низці маршруток. комунальні підприємства, що працюють у транспортній сфері, мають протягом року дослідити, як працює система електронного квитка. Паралельно з цим, після дослідної експлуатації, систему е-квитка мають ввести в постійне користування до 31 жовтня 2019 року.

Протягом цього часу фахівці повинні забезпечити збір, зберігання, обробку та передачу даних автоматизованої системи обліку оплати проїзду у громадському транспорті. Також має бути забезпечений продаж електронних квитків. У свою чергу, "Київпастранс" має обладнати свій транспорт спеціальними пристроями для роботи автоматизованої системи оплати проїзду. Сьогодні встановлено близько 1200 валідаторів у наземному громадському транспорті та модернізована частина турнікетів у метро.

Поки уся ця система буде перебувати у дослідній експлуатації у транспорті можна буде їздити за звичайними проїзними квитками, посвідченнями, що дають право на пільговий проїзд, студентськими та учнівськими квитками, а також за "Карткою киянина". У розпорядженні Кличка вказується, що до 30 жовтня 2019 року профільні служби мають видати соціальні картки з вмонтованим електронним квитком тим киянам, що мають право на пільги. Те саме стосується студентських та учнівських квитків.

Таким чином, можна зробити висновок, що поки що впровадження е-квитка обмежиться саме і лише дослідною експлуатацією, а про повну можна буде говорити за рік. Разом з тим, вже дивує те, що за кілька днів до введення е-квитка кондуктори не уявляють, що і як працюватиме. І автобусах кажуть, що у поміч пасажирам будуть звичайні механічні компостери. В одному з тролейбусів маршруту №32, наприклад, валідатор досі встановлений поряд зі старим радянським компостером.

ФОТО: Спільнота "Життя Мінського масиву - Оболонський район" у "Фейсбуці"

Не варто забувати і про те, що за часів Черновецького "Київпастранс" вже встановлював жовті електронні компостери для автоматизованої системи контролю оплати проїзду. Деякий час вони навтіь працювали, вибиваючи час і дату поїздки. На це з міського бюджету витратили мільйони гривень, але потім електронні компостери просто познімали. Мовляв, нічого не вдалося. Чи вдасться новий експеримент, ще дорожчий - питання поки що відкритий.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Київ

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook