Тріснули зуби об нові технології: Як чиновники "підмочили" тестування е-квитка у столичному транспорті

Спочатку фахівці з мерії почали позбуватися традиційних засобів сплати за проїзд, а потім виявилось, що нова система дає збій, і потрібно повератити жетони, від яких вже майже відмовились 

Тріснули зуби об нові технології: Як чин…

Зранку, 29 серпня, у столичному метрополітені сталась надзвичайна подія. Фактично у годину пік, коли десятки тисяч киян їхали на роботу, трапився збій системи продажу новітніх карток для сплати за проїзд – Kyiv Smart Card.

Простіше кажучи, це той самий е-квиток, про який чиновники розповідають киянам вже не перший рік. Восени минулого року у мерії заявили, що розпочинається тестування системи, яке мало продовжитись майже рік. І от киян вже готують до того, що з 1 листопада у громадському транспортні настане нова ера сплати за проїзд – осттаочно зникнуть жетони та картки поповнення рахунків у метро, а також проїзні і квитки – талони – у наземному транспорті. На заміну буде введена спеціальна картка для поповнення рахунку на проїзд, а також чек з QR- кодом для разової поїздки.

Втім, сьогоднішній збій системи з продажу е-квитків на станціях метро мав би змусити чиновників задуматись, аби 1 листопада або пізніше не створити колапс у громадському транспорті. Це 29 серпня, за два місяці до початку дії нової системи, можна насипати в каси жетонів, щоб уникнути черги на станціях, а після 1 листопада, якщо відповідне обладнання буде демонтоване, цього вже не зробиш.  

Напевне, збою в системі продажів е-квитка 29 серпня можна було очікувати, і ось чому. По-перше, тестування е-квитка запустили ще у восени минулого року. Усе це дуже рясно рекламувалось чиновниками. Але у тому ж метрополітені ще навесні у вестибюлях не було ніяких автоматів з продажу е-квитків. Пізніше ці автомати з'явились, але вони не працювали.

Разом з тим, це не утримало "підземку" від радиканих кроків, і там почали вимикати автомати з продажу жетонів. Тобто нові автомати з продажу е-квитків ще не запустили, а автомати, що допомагали справлятись з чергами в години пік на станціях, вже "вирубили".

Наприклад, на станції метро "Лісова" це призвело до утворення апокаліптичних натовпів. Раніше пасажири, в яких не було проїзних чи карток на кількість поїздок, купували жетони в автоматах, що зменшувало навантаження на каси. Коли автомати відключили, усі стали в черги. Незручності також створювало те, що жетони почали продавати лише в одній касі з двох. Тобто усе зводилось до примушування до купівлі картки на кількість поїздок. 

Щодо карток на кількість поїздок. Вони старанно рекламувались метрополітеном, але щойно пасажири, відмовившись від жетонів, почали масово на них переходити, виявилось, що ці картки також з 1 листопада будуть нікому не потрібні. Бо в теорії вже настане ера повноцінного е-квитка. Виникає логічне питання: чому не можна було рекламувати і повністю ввести у продаж цей е-квиток кілька місяців тому? Тоді б кияни поступово звикли до нововведення. На ділі ж пасажирам того ж метро продовжували "впихувати" картку на кількість поїздок, хоча вона вже була архаїчною, як той самий жетон. 

Також виникають великі питання щодо доцільності боротьби із жетонами. Вже понад рік триває спецоперація керівництва метро із викорінення цього способу сплати за проїзд. Спочатку пасажирам вирішили продавати лише один жетон в одні руки. Далі, як згадувалося вище, відключили майже усі автомати з продажу жетонів на станціях. І, нарешті, взагалі вивели жетони з продажу на деяких станціях. Після цього складались такі ситуації, що пасажир сідав на якісь станції, де продавали один жетон в одній руки. Він їхав на зустріч, наприклад, на станцію "Нивки", де жетони не продавали взагалі. Тобто, людина могла вийти на цій станції, але зайти назад вже не могла – жетони там не продавали. Тобто йому доводилось купувати картку на кількість поїздок, яка незабаром стане непотрібною.

Тож загалом ситуація 29 серпня виявилася певною мірою парадоксальною. Пасажирів постійно привчали до того, що жетони – це зло і від них потрібно відмовлятись. Та у патовій ситуації, коли електроніка "проявила характер", старий жетон виявився найбільш дієвим і швидким способом сплати за проїзд на заміну: його на кілька годин повернули в обіг навіть на тих станціях, де давно вже не продавали.

Самі ж пасажири підземки розлючені тим, що їм постійно рекламують купівлю е-квитка, а придбати його в багатьох випадках просто неможливо.

Крім цього у пасажирів є нарікання, що сама система е-квитка є складною, не усім вона може підкоритись, а сама картка коштує незрозуміло дорого. 

Загалом останній збій показав хибність оцінки і прорахунки чиновників. Замість того, щоб тестувати та запускати е-квиток паралельно з роботою наявних засобів сплати за проїзд, чиновники просто їх відрубили, запропонувавши на заміну фактично сиру систему. Після цього склалась ситуація, коли прохід у метро для пасажирів став таким собі квестом замість зручності, якою завжди славилась "підземка".

Ніхто не сперечається, що е-квиток потрібен. Але поки невідомо, чим займались відповідальні чиновники останні вісім-десять місяців з моменту початку тестування системи, якщо за два місяці до її кінцевого впровадження трапляються ситуації, що потрібно в екстреному порядку викидати в каси жетони, від яких вже майже відмовились.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Київ

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook